Foto boven: Het vier dekken hoge, bij MOFAS gebouwde, bemanningsverblijf wordt op een zeewaardig ponton gereden. Scheepswerf: RDM/ RSVM-MOFAS. Opdrachtgever: Phillips Petroleum Company. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen:Voortstuwing: N.v.t. Verdere gegevens: Bouwnummer 344:De opdracht werd door
Lees meerFoto boven: 1975. Het tweede bij MOFAS gebouwde module, gereed voor transport, op weg naar een zeewaardig ponton. Scheepswerf: RDM / RSVM-MOFAS. Opdrachtgever: Phillips Petroleum Company. Tonnage: N.vt. Hoofdafmetingen:Voortstuwing: N.v.t. Verdere gegevens: Bouwnummer 343:De
Lees meerFoto boven: 30-7-1975. Het eerste bij MOFAS gebouwde module, op gereed voor transport, op een zeewaardig ponton. Scheepswerf: RDM/ RSVM-MOFAS. Opdrachtgever: Phillips Petroleum Company. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen:Voortstuwing: N.v.t. Verdere gegevens: Bouwnummer 342:De opdracht werd
Lees meerFoto boven: 26-6-1984. Het bokponton “Matador 2”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bonn & Mees Drijvende Bokken B.V., Rotterdam. Tonnage:Hoofdafmetingen barge:Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Bronnen:– Archief Piet Holswilder.– Schaart fotografie – Rotterdam– Bonn &
Lees meerFoto boven: 14-2-1976. Tewaterlating “BAR 347” (RDM-340). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brown & Root, Houston. Tonnage:Hoofdafmetingen: L = 196,00 m, B = 42,70 m, H = 15,25 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Toch een pijpenlegger.Van
Lees meerFoto boven: Schets van de te bouwen en later geannuleerde pijpenlegger “BOS I” voor Bos Company, Houston. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bos Company, Houston. Tonnage:Hoofdafmetingen: L = 130 m, B = 77
Lees meerFoto boven: 26-8-1975. Offshore eiland “Zakum” voor Power Gas Harris, op de “Docklift 2” voor transport naar de Arabische Golf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Abu Dhabi Marine Areas Ltd./ Power Gas
Lees meerFoto boven: 22-12-1974. Energie platform “Umm Shaif” (1974) voor Power Gas Harris, op de “Docklift 2” bijna gereed voor transport naar de Arabische Golf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Abu Dhabi Marine
Lees meerFoto boven: De motorsleepboot m.s. “Dockyard VI” (1974), gebouwd door de RDM voor eigen gebruik. Scheepswerf: RDM, bouwnummer 336. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 115 grt, wvp =
Lees meerFoto boven: 5-4-1972. Het cruiseschip Cunard Ambassador passeert “de Hef” (Spoorbrug over de Koningshaven) en de Koninginnebrug. Scheepswerf: RDM/ P. Smit Jr. Opdrachtgever: Cunard Steamship Company Ltd., Engeland. Tonnage: 14151 brt 2314 dwt. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: 21-2-1975. Tanker m.s. “Fina Italië”, in aanbouw op de verlengde RDM-helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Petrofina S.A., Brussel. Tonnage: 115600 dwt. Hoofdafmetingen: Lll = 258,00 m, B = 42,00 m, H
Lees meerFoto boven: 18-1-1974. De door de RDM en P. Smit Jr. gebouwde duwtanker “Transporte XX” (1974) voor Terminales, Maracaibo. Scheepswerf: RDM/ P. Smit Jr. Opdrachtgever: Terminales, Maracaibo. Tonnage: 19545 dwt. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: 9-7-1973. De straks maximaal 33 knopen varende s.s. “Sea-Land Resource” (1973) van Sea-Land Service Inc., U.S.A. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Sea-Land Service Inc., U.S.A. Tonnage: 41127 grt, 29829 dwt, 1968
Lees meerFoto boven: 10-4-1973. s.s. “Sea-Land Exchange’ langs kraanbaan 13. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Sea-Land Service Inc., U.S.A. Tonnage: 41127 grt, 29829 dwt, 1968 TEU capacity. Hoofdafmetingen: Loa = 288,40 m, B = 32,26 m,
Lees meerFoto boven: 29 t/m 31-8-1972. 2e dokking van het s.s. “Sealand McLean” in Dok 9 bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Sea-Land Service Inc., U.S.A. Tonnage: 41127 grt, 29829 dwt, 1968
Lees meerFoto boven: 26-10-1971. Het cruiseschip m.s. “Cunard Adventurer” van Cunard Steamship Company. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Cunard Steamship Company Ltd., Engeland. Tonnage: 14151 brt 2314 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 148,09 m, Lll = 125,91
Lees meerFoto boven: 24-10-1969. Het ponton van de “Taklift 1” voor W.A. van de Tak’s Bergingsbedrijf, vlak voor de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: W.A. van de Tak’s Bergingsbedrijf N.V., Rotterdam. Tonnage: 2370
Lees meerFoto boven: 1-4-1976. Drijvende bokken “Matador 1” (RDM-327) en 2 RDM-341 aan het werk in de Prinses Beatrixhaven. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bonn & Mees Drijvende Bokken B.V., Rotterdam. Tonnage:Hoofdafmetingen barge:Voortstuwing: Geen. Verdere
Lees meerFoto boven: 26-8-1969. Tewaterlating van het Olie-opslagschip “Pazargad” (RDM-326). Scheepswerf: RDM/ WF. Opdrachtgever: Mobil Oil Corporation/ Mobil Transport Inc. Tonnage:Hoofdafmetingen: L = 154,00 m, B = 45,72 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Bemanning 24 man.
Lees meerFoto boven: 28-6-1967. Het vertrek van de sleuvengraver “BAR 279”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brown & Root, Houston. Tonnage: 8688 dwt. Hoofdafmetingen: L = 92 m, B = 27 m, H = 7,5 m. Voortstuwing: Geen. Verdere
Lees meerFoto boven: 9 april 1970. Het testen van de drijvende bok “Moa” (2). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 87,15 ton. Hoofdafmetingen barge: L = 28,10 m, B =
Lees meerFoto boven: 24-4-1968. Zelfheffend boorplatform “Sedneth II” (1968), in aanbouw in de Dokhaven met onze vriend RDM-300 op de Nieuwe Maas. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Nederlandse Zeeboormaatschappij N.V. Tonnage:Hoofdafmetingen:Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: “Sedneth” is
Lees meerFoto boven: 6-6-1967. Bij de RDM wordt gewerkt aan booreiland “Sedneth I”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Nederlandse Zeeboormaatschappij N.V. Tonnage: 5500 brt. Hoofdafmetingen: Loa = 84 m, B = 74 m, H = 32
Lees meerFoto boven: De onderzeeboot Hr. Ms. “Tijgerhaai” van de Koninklijke Marine. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden/ Koninklijke Marine. Tonnage: Waterverplaatsing: 2350 ton boven water, 2620 ton onder water. Hoofdafmetingen: L = 66,90
Lees meerFoto boven: 15-9-1971. Hr. Ms. “Zwaardvis” vertrekt voor een proeftocht vanaf de werf van de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederkanden / Koninklijke Marine. Tonnage: Waterverplaatsing: 2350 ton boven
Lees meerFoto boven: 24-2-1967. Kraanponton Hercules (RDM-319). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brown & Root Inc., Houston, U.S.A. Tonnage:Hoofdafmetingen barge: L = 106,40 m, B = 30,50 m, H = 7,60 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Accommodatie
Lees meerFoto boven: 5-7-1966. Twee pijpenleggers in de Heysehaven, ‘BAR 265’ en ‘Hugh W. Gordon’ met dat fraaie ‘scheepje‘ op de achtergrond. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brown & Root, Houston. Tonnage:Hoofdafmetingen: L =
Lees meerFoto boven: “Sedco 135D” op 23 augustus 1966 met m.s. “Dosina” RDM-314 tussen de sloffen door. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Southeastern Drilling Company, Panama. Tonnage: 9506 grt, 2851 nrt. Hoofdafmetingen: Grootste breedte op de
Lees meerFoto boven: 14-5-1965. Bij de RDM wordt kraanponton “Atlas” te water gelaten. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brown & Root – Heerema S.A., Houston, U.S.A. Tonnage:Hoofdafmetingen:Voortstuwing:Verdere gegevens: De “Atlas” van Brown & Root
Lees meerFoto boven: 5-3-1965. Vrachtschip m.s. “Moerdyk”, het laatste conventionele vrachtschip van de Holland-Amerika Lijn aan de afbouwkade. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. Tonnage: 11127 brt, 5920 nrt, 12500 dwt. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: 20-10-1965. Het schoefraam plaatsen bij Shell tanker m.s. “Dosina”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Curacaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, N.A. Tonnage: 38818 brt, 25066 nrt, 69250 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 243,84 m, B
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 10-9-1964. De bevoorradingstanker Hr. Ms. “Poolster” (1964) van de Koninklijke Marine. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Koninklijke Marine. Tonnage: 10181 dwt, 16836 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 168,30 m, B-max =
Lees meerFoto boven: m.s. “Grotedyk” (1962) voor de Holland Amerika Lijn te Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn, Rotterdam, Central America Service. Tonnage: 7222 brt, 3794 nrt, 10363 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 162,73
Lees meerFoto boven: 9-8-1961. Het vracht-passagiersschip m.s. “Main Lloyd” (1962) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd tijdens de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 9577 brt, 5621 nrt, 11550
Lees meerFoto boven: 25-10-1960. m.s. “Gaasterdyk” wordt gesleept naar de Wilhelminakade. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland Amerika Lijn, Rotterdam, Central America Service. Tonnage: 7222 brt, 3794 nrt, 10363 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 162,73 m, Lpp
Lees meerFoto boven: 01-06-1960. De proefvaart van het vracht- en passagiersschip m.s. “Madison Lloyd”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 9733 brt, 5621 nrt, 11550 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 161,03 m,
Lees meerFoto boven: 28-9-1962. Plaatsing tandwielkast bij de bouw van het turbinetankschip s.s. “Doelwijk” van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 31051 brt, 47000 dwt. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: 10-10-1959. De Tewaterlating van het turbinetankschip “Chelwood Beacon” (1960) van Phs. van Ommeren. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: The Medomsley Steam Shipping Company Ltd, Londen. Tonnage: 21288 brt, 12414 nrt, 31670
Lees meerFoto boven: 13 juli 1959. Het passagiersschip “Stoom Schip Rotterdam” (1959) van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn / N.V. Mailschip “Rotterdam”, Rotterdam. Tonnage: 37783 brt, 7800 dwt,
Lees meerFoto boven: De Shell tanker s.s. “Onoba” (1962) met de brug achter; dit in tegenstelling tot haar zusterschip s.s. “Ondina” RDM-298. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”,
Lees meerFoto boven: 8-2-1961. Shell tanker s.s. “Ondina” (1961) op helling 8, met de brug midscheeps; dit in tegenstelling tot haar zusterschip s.s. “Onoba” RDM-299. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: 19-5-1959. De A-klasse tanker s.s. “Arca” (1959) van de Petroleum Maatschappij “La Corona” (Shell Tankers) bij de proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Kelletia” (1957) van de Petroleum Maatschappij “La Corona” (Shell Tankers), Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den Haag. Tonnage: 12146 brt, 18180
Lees meerFoto boven: 15-11-1956. Het vracht-passagiersschip m.s. “Merwe Lloyd” (1957) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd even voor de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 9616 brt, 11550 dwt. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: 19-9-1956. Het vracht-passagiersschip m.s. “Maas Lloyd” (1956) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd bij een proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 9706 brt, 11550 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 161,03
Lees meerFoto boven: 17-7-1956. Het turbinetankschip s.s. “E.J. McClanahan” (1956) van California Transport Corporation langs kraanbaan 4. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Caltex Oceanic Ltd, New York/ California Transport Corporation (Standard Oil). Tonnage: 12232
Lees meerFoto boven: 15-11-1955. Proefvaart Tanker s.s. “Kara” (1955) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” (Shell Tankers), Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den Haag. Tonnage: 12146 brt,
Lees meerFoto boven: Tewaterlating van s.s. “Moordrecht” (1955), de bouw werd doorgeschoven naar De Schelde. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Nederland” (Phs. van Ommeren), Rotterdam. Tonnage: 19210 dwt. Hoofdafmetingen: L = 175,32 m, B
Lees meerFoto boven: 8-5-1952. Researchvaartuig “D.C. Endert Jr.” (1952) in de onderzeebootloods, vlak voor de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Nederlands Scheepsbouwkundig Proefstation (NSP of in het Engels: NSMB, het latere
Lees meer