Foto boven: Vorpostenboot s.s. “Lüneburg” (1945) van Deschimag, hier (na 1954) als stoombetonningsvaartuig s.s. “Zierikzee”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck. Tonnage: 825 twvp, later 1036 ton wvp. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: Vorpostenboot “Dordmund” (1945), rond 1950 afgebouwd als s.s. “Bootsman Jonsen” van de Belgische Marine. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck. Tonnage: 1024 ton wvp. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: Vorpostenboot s.s. “Teutoburger Wald” (1944) van Deschimag, hier als trawler s.s. “Nordenham”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck. Tonnage: 1024 ton wvp. Hoofdafmetingen: Loa = 56,50 m,
Lees meerFoto boven: Vorpostenboot s.s. “Koblenz” (1945), afgebouwd als stoomloodsvaartuig s.s. “Arcturus” (1948). Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Deutsche Schiff- und Maschinenbau A.G. (Deschimag), Seebeck. Tonnage: 1024 ton wvp. Hoofdafmetingen: Loa = 56,22 m, Lll
Lees meerFoto boven: Landungsfahrzeug “V-St-02” (1942) van het Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre, Berlijn. Tonnage: wvp-leeg = 26,6 t, wvp-beladen = 38,6 t. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: Motortankschip m.s. “Duivendrecht” (1950) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf N.V., Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.), Rotterdam. Tonnage: 5500 brt, 7702 dwt, 11058
Lees meerFoto boven: 14-7-1949. De Franse wijntanker m.s. “Bacchus” tijdens een proefvaart op de Nieuwe Waterweg. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Gouvernement Français, Soflumar, Soc. d’Armement Fluvial et Maritime, Rouen, Frankrijk. Tonnage: 3256 brt,
Lees meerFoto boven: Motorbetonningsvaartuigje “M.B.T.5A” (1945), in 1946 in dienst van het Loodswezen als m.s. “Gouwzee”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Rijkswaterstaat. Tonnage: 11 twvp (volgens de RDM, maar ook 5 en
Lees meerFoto boven: Vorpostenboot s.s. “Hermann Krone” (1943-1944)), afgebouwd als loodsvaartuig s.s. “Markab” (1948). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. Tonnage: 1012 twvp. Hoofdafmetingen: L = 56,22 m, B = 9,22 m, H =
Lees meerFoto boven: 15-3-1948. Loodsboten in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: 71 twvp. Hoofdafmetingen: L = 22,50 m, B = 3,00 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie:
Lees meerScheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: 71 twvp. Hoofdafmetingen: L = 22,50 m, B = 3,00 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Bronnen:– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”,
Lees meerScheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: 71 twvp. Hoofdafmetingen: L = 22,50 m, B = 3,00 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Bronnen:– 1902-1952, Een Halve Eeuw “Droogdok”,
Lees meerZoals Foto boven: Landungsfahrzeug “V-St-03” (1943) van het Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre, Berlijn. Tonnage: wvp-leeg = 26,6 t, wvp-beladen = 38,6 t. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerZoals Foto boven: Landungsfahrzeug “V-St-04” (1944) van het Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre, Berlijn. Tonnage: wvp-leeg = 26,6 t, wvp-beladen = 38,6 t. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerZoals Foto boven: Landungsfahrzeug “V-St-05” (1944) van het Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Reichs Luftfahrt Ministerium, Sonderkommando Fähre, Berlijn. Tonnage: wvp-leeg = 26,6 t, wvp-beladen = 38,6 t. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: 26-2-1954. Proefvaart A klasse Onderzeebootjager “Holland” (RDM-266). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Ministerie van Marine. Tonnage: 2765 ton wvp. Hoofdafmetingen: Loa = 111,30 m, B-max = 11,32 m, H =
Lees meerFoto boven: 1-7-1949. De werfveerboot “Dockyard VII” (1949), voor personeelsvervoer tussen Heijplaat en Schiemond heeft aan ponton Schiehoofd (RDM-268) aangelegd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 288
Lees meerFoto boven: 8-1-1949. Tewaterlating “Schiehoofd-ponton van de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: 320 twvp. Hoofdafmetingen: L = 75,00 m, B = 6,00 m, H = 1,30
Lees meerFoto boven: 3-1-1951. Vracht- en passagiersschip s.s. “Ampenan” (RDM-269) voor een technische proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 9947 brt, 5815 nrt, 12153 dwt. Hoofdafmetingen: Loa = 161,18 m,
Lees meerFoto boven: 29-3-1950. Vracht-passagiersschip m.s. “Barumun” (1950) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij – Amsterdam vertrekt voor een proeftocht. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 1853 dwt, 2880 twvp. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: Het schip rond 1980 als m.s. “Srbiya” van Jugolinija. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Schifffahrt Gesellschaft Hansa, Bremen. Tonnage: 6634 brt, 3754 nrt, 9600 tdw. Hoofdafmetingen: Lll = 136,02 m, B = 18,44
Lees meerFoto boven: Vracht-passagiersschip m.s. “Slamat” (1948) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. Tonnage: 12395 brt, 11636 dwt, 18465 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 157,07 m, Lll =
Lees meerFoto boven: Het Motor Schip “Batoela” (1947) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bataviaschip, Staat der Nederlanden. Tonnage: 1331 brt, 707 nrt, 1805 dwt, 2844 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 68,60 m,
Lees meerFoto boven: Het vracht-passagiersschip de m.s. Banggaai (RDM-274) kort voor de tewaterlating bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bataviaschip, Staat der Nederlanden. Tonnage: 1331 brt, 707 nrt, 1805 dwt, 2844 twvp. Hoofdafmetingen: L
Lees meerFoto boven: Het vracht-passagiersschip m.s. “Bakongan” (1948), gebouwd voor de Staat der Nederlanden. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Bataviaschip, Staat der Nederlanden. Tonnage: 1331 brt, 707 nrt, 1805 dwt, 2844 twvp. Hoofdafmetingen: L = 68,75
Lees meerFoto boven: Het kraanponton “Veli Jože” was betrokken bij grote, gecompliceerde opdrachten in Kroatië en elders in de wereld. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: W. den Boer, Dordrecht. Tonnage: 1400 twvp. Hoofdafmetingen ponton: L =
Lees meerFoto boven: 28-2-1957. Onderzeebootjager Hr. Ms. “Rotterdam” (D818)(1957) bij de overdracht met veel belangstelling van de werknemers van de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Ministerie van Marine. Tonnage: 2370
Lees meerFoto boven: 7-10-1950. Vrachtschip m.s. “Musi” (RDM-278) vertrekt voor een proeftocht vanaf de werf van de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 987 brt, 1380 dwt, 2100
Lees meerFoto boven: 20-6-1956. Onderzeeboot Hr. Ms. “Dolfijn” (RDM-279) na de tewaterlating uit de Onderzeebootloods. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Ministerie van Marine. Tonnage: 1530 ton boven water en 1826 ton
Lees meerFoto boven: 20-3-1960. De Hr. Ms. “Zeehond” (RDM-280) wordt na de tewaterlating naar de ‘afbouwkade’ gesleept. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden, Ministerie van Marine. Tonnage: 1530 ton boven water en
Lees meerFoto boven: 3-9-1951. Het vracht-passagiersschip m.s. “Rimon” (1951) van Zim Israël Navigation Co. Ltd., Haifa, Israel. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Zim Israël Navigation Co. Ltd., Haifa, Israel. Tonnage: 3998 dwt, 6150 twvp. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: Het vracht-passagiersschip m.s. “Karimun” (1953) van de Stoomvaart Maatschappij “Nederland”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Nederland”, Amsterdam. Tonnage: 10783 grt, 6524 nrt, 12840 dwt, 18900 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 161,78 m,
Lees meerFoto boven: 1-9-1981. De snijkopzuiger “Simon Stevin”, alias “Camel”. RDM bouwt de gecompliceerde vitale delen voor snijkopzuiger “Camel”.Stevin Baggeren B.V. heeft zoals bekend eind februari jl.
Lees meerFoto boven: 24-11-1959. Nieuwe helling in aanbouw. Bron: Archief Piet Holswilder – Maassluis.
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 18-3-1964. Vier van de zes elevatorbakken (RDM-308 t/m RDM-313) op helling 8. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Goedhart’s Aannemingsbedrijf / Van Hattum en Blankevoort, Beverwijk. Tonnage: 600 m3. Hoofdafmetingen: Loa = 51,50
Lees meerFoto boven: 4-8-1982. De tweede boorbak voor Maraven S.A. in Venezuela, de “GP-16”. Het laatste door de RDM geleverde produkt. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Maraven S.A., Venezuela. Tonnage:Hoofdafmetingen: romp 200′ x 100′
Lees meerFoto boven: De eerste van de twee RDM-pontons voor Maraven S.A. in Venezuela, de “GP-15”, aan kraanbaan 13. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Maraven S.A., Venezuela. Tonnage:Hoofdafmetingen: romp 200′ x 100′ x 13′,
Lees meerFoto boven: De laatste bij de RDM gebouwde Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. “Bruinvis”, opgeleverd in 1994. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden / Koninklijke Marine. Tonnage:Hoofdafmetingen: Loa = 67,179 m, B-max
Lees meerFoto boven: 27-10-2021. In de haven van Den Helder, de bij de RDM gebouwde Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. “Dolfijn”, opgeleverd in 1993. Walrus “Freya” kwam even
Lees meerFoto boven: 21-10-1981. Het pijlerhefschip “Ostrea” (1982) van Rijkswaterstaat, gebruikt bij de Oosterscheldewerken. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: DOS Bouw Nederland/ Rijkswaterstaat. Tonnage:Hoofdafmetingen:Voortstuwing:Verdere gegevens: Kiellegging hefschip “Ostrea” (Oester).In een sombere sfeer vond
Lees meerFoto boven: 23-5-1981. Tewaterlating van het boorplatform “Maersk Endeavour” (1981) van Brigantine Shipping, Denemarken. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Brigantine Shipping, Denemarken. Tonnage:Hoofdafmetingen: L = 68,92 m, B = 79,00 m, H =
Lees meerFoto boven: De bij de RDM gebouwde Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. “Zeeleeuw”, opgeleverd in 1990. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden / Koninklijke Marine. Tonnage:Hoofdafmetingen: Loa = 67,179 m, B-max =
Lees meerFoto boven: De bij de RDM gebouwde Nederlandse onderzeeboot Hr. Ms. “Walrus”, opgeleverd in 1992. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden / Koninklijke Marine. Tonnage:Hoofdafmetingen: Loa = 67,179 m, B-max =
Lees meerFoto boven: Een schets van de kraanbak/pijpenlegger kombinatie, waarvoor de bouwopdracht in 1977 geannuleerd werd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Oil and Natural Gas Corporation Ltd. (ONGC), India. Tonnage: Hoofdafmetingen: L = 120,00 m,
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van een droogdok voor Algerije (1977) tijdens de viering van “75 jaar RDM”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Marine Algerije. Tonnage:Hoofdafmetingen: L = 135,00 m, B = 27,40 m,
Lees meerFoto boven: 15-5-1976. De tewaterlating van de deckcargo barge “Daring Turtle” op zondag even na 05:00 uur. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Pontones Tornidas S.A. Tonnage: 11897 grt, 10000 dwt. Hoofdafmetingen: L = 91,50 m,
Lees meer