Foto boven: 26-2-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Astrida” (1929) van Lloyd Royal Belge S.A. uit Antwerpen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen. Tonnage: 5225 dwt, 7640 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 108,20 m,
Lees meerFoto boven: 30-3-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Josephine Charlotte” (1929) van Lloyd Royal Belge uit Antwerpen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge, Antwerpen. Tonnage: 2952 ton, onder dek 2055 ton, 5225 dwt,
Lees meerFoto boven: 4-7-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Henri Jaspar” (1929) van Lloyd Royal Belge S.A. te Antwerpen tijdens een proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen, België. Tonnage: 5285
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Platacruz” (1929) van Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Tonnage: 901 brt, 807 dwt, 1647 twvp. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Pampacruz” (1929) van Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Tonnage: 901 brt, 807 dwt, 1647 twvp. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: 4-12-1928. Kustvrachtschip m.s. “Purfina” (1928) van S.A. Purfina Cabotage te Parijs bij een proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: S.A. Purfina Cabotage, Parijs. Tonnage: 752 dwt, 1093 twvp. Hoofdafmetingen: L = 50,46 m,
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Tonnage: 95 dwt, 152 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,00 m, B = 7,70 m, H = 1,40 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Meer foto’s: Bronnen: – 1902-1952, Een
Lees meerFoto boven: 30-10-1929. Het politie-vaartuig Hr. Ms. “Nautilus” tijdens de proefvaart, het eerste door de RDM voor de Koninklijke Marine gebouwde schip. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Departement van Defensie, Den
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip s.s. “Leto” (1930) van Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder) te Rotterdam. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. Tonnage: 4712 brt, 8655 dwt, 12095
Lees meerFoto boven: 16-11-1929. Het vrachtschip s.s. “Ameland” (1930) van de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” (W. Ruys en Zonen) goed gekeurd met een RDM stempel. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam”
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Laurent Meeus” (1930) van Purfina-Maritime S.A. te Gent. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Purfina-Maritime S.A., Gent. Tonnage: 6429 brt, 8870 dwt, 12750 twvp. Hoofdafmetingen: Lll = 122,40 m, B
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van de tanklichter m.s. “Purfina XIII” (1929) van Compagnie Financiere Belge des Petrol. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Cie Belgro-Hongroise S.A./ Compagnie Financiere Belge des Petrol. Tonnage: 299
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van tanklichter “R.P.N. 10” (1929, midden) van Raffineries de Petrole du Nord te Parijs. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Raffineries de Petrole de Nord, Parijs /
Lees meerFoto boven: Het motorjacht m.s. “Courlis” ligt hier te water aan de Prins Hendrikkade op het Noordereiland te Rotterdam. Scheepswerf: RDM / Gebr. van Grevenstein. Opdrachtgever: O. Carlier. Tonnage: 32 brt,
Lees meerFoto boven: 3-1-1930. De tanker s.s. “Socombel” (1930) van La Societé Anonyme Socombel-Transports te Athene. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Compagnie Financiere Belge des Petrol/ S.A. Française Socombel-Transport de Marseille. Tonnage: 1646
Lees meerFoto boven: 22-1-1930. Passagiers- en vrachtschip s.s. “van Swoll” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij tijdens de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 2147 brt, 1235 nrt,
Lees meerFoto boven: 11-7-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XIV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 10-12-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 4-2-1934. Overname van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XVI” (1934) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 5-4-1930. Het benzinetransportschip m.s. “Moesi” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam tijdens de proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 913 brt, 653
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Moordrecht” (1930) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). Tonnage: 7493brt, 4398 nrt, 11040 dwt, 14660 twvp. Hoofdafmetingen: L
Lees meerFoto boven: 28-2-1931. De tanker m.s. “Mijdrecht” (1931) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). Tonnage: 11040 dwt, 14660 twvp. Hoofdafmetingen: L = 133,50
Lees meerFoto boven: 7-6-1933. De twee delen van het nieuwe 15000 tons dok, gereed voor de tewaterlating bij de NW. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: Schepen
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 25 dwt, 44 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,20 m, B = 3,40 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: 20 apk, snelheid 6 kn. Verdere
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM / NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 25 dwt, 44 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,20 m, B = 3,40 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: 20 apk, snelheid
Lees meerFoto boven: De veerboot “Prinses Juliana”, in 1931 in aanbouw op de helling bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Middelburg. Tonnage: 120 dwt, 1416 twvp. Hoofdafmetingen: L = 65,52
Lees meerFoto boven: De tanklichter “Purfina XVII”, op 15 juli 1931 te water gelaten bij de NW. Scheepswerf: RDM / NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 338 dwt, 471 twvp. Hoofdafmetingen: L =
Lees meerFoto boven: 11-6-1934. m.s. “Siantar” wordt na verbouwing van de RDM naar de Lloydkade verscheept door de “Dockyard XV”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 26,28 brt,
Lees meerFoto boven: 29-10-1937. Het aanbrengen van de voorste schoorsteen door bok “Bison” (RDM-027) op passagiersschip s.s. “Nieuw Amsterdam” (RDM-200) met de “Dockyard XVI” in de verdrukking.
Lees meerFoto boven: 4-4-1932. “Purfina XVIII” wordt in het water gehesen door bok “Schiedam II” op 4 april 1932. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme, België. Tonnage: 338 dwt,
Lees meerFoto boven: 9-5-1933. Twee sluisdeuren van elk 65 ton worden te water gelaten voor het verslepen naar IJmuiden. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Haarlem. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 12,90 m, B = 10,50
Lees meerFoto boven: De huidige situatie bij de sluis, met een hefbrug over het verbindingskanaal tussen Maas en Waal te St. Andries. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Nijmegen. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 15,50 m,
Lees meerFoto boven: Eén van de 5 hefdeuren op 16 november 1933 voor de sluiswerken in het verbindingskanaal tussen Maas en Waal te St. Andries. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Nijmegen. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Purfina S.A. Tonnage: 269 dwt, 375 twvp. Hoofdafmetingen: L = 40,00 m, B = 6,00 m, H = 2,90 m. Voortstuwing: 100 apk, snelheid 12 kn. Verdere gegevens: Historie:
Lees meerFoto boven: Verkeersbrug in aanbouw (1934) over de Lek tussen Vianen en Vreeswijk, waarvoor 2 hoofdliggers werden geleverd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Den Haag. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 170,40 m, B =
Lees meerFoto boven: 6-2-1935. De tanker m.s. “Sunetta” (1935) van Anglo-Saxon Petroleum Company te Londen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen / N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den Haag. Tonnage: 7987
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip m.s. “Birmingham” (1934) van N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij te Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij (Sg & Coal), Rotterdam. Tonnage: 394 brt, 492 dwt, 799
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip m.s. “Nottingham” (1935) van N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij te Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij (Sg & Coal), Rotterdam. Tonnage: 394 brt, 492 dwt, 799
Lees meerFoto boven: De Britse tanker m.s. “G.S. Walden” (1935) van The Oriental Tankers Ltd. te Hongkong op haar proeftocht. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: The Oriental Tankers Ltd., Hongkong. Tonnage: 10627 brt, 15420
Lees meerFoto boven: 28-6-1934. Werkzaamheden voor de levering van twee brugliggers voor de Lekbrug bij Vianen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Den Haag. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: Voortstuwing: N.v.t. Verdere gegevens: Historie: Dit waren twee langsliggers voor de toen
Lees meerFoto boven: 5-4-1935. Tanklichter, Congolichter voor S.A. des Petroles au Congo te Brussel in aanbouw bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: S.A. des Petroles au Congo, Brussel. Tonnage: 326 dwt, 461
Lees meerFoto boven: 29-7-1935. Het vrachtschip m.s. “Minna” (1935) van de Scheepvaart en Handels Maatschappij. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Scheepvaart en Handels Maatschappij. Tonnage: 497 dwt, 799 twvp. Hoofdafmetingen: L = 46,30 m, B =
Lees meerFoto boven: 8-5-1936. Proefvaart van de tanker m.s. “Etrema” (1936) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Benakat” (1935) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij, ’s Gravenhage/ N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Ensis” (1937) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ The Anglo-Saxon Petroleum Company. Tonnage: 9140 dwt, 13045
Lees meerFoto boven: De onderzeeboot ORP “Sep” (1939) van de Poolse Marine. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Poolse Marine. Tonnage: 67,5 dwt, 1486 twvp. Hoofdafmetingen: L = 83,00 m, B = 6,70 m, H = 6,40
Lees meerFoto boven: 24-3-1937. Tanker s.s. “Edward F. Johnson” (1937) van Standard Vacuum Oil Company. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Standard Vacuum Oil Company. Tonnage: 10452 grt, 15067 dwt, 21660 twvp. Hoofdafmetingen: L = 490,1′, B
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Clea” (1938) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Ojeda” (1938) van The Caribbean Petroleum Company te Maracaibo. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij / The Caribbean Petroleum Company, Maracaibo. Tonnage: 2815 brt, 3125
Lees meerFoto boven: Het passagiersschip s.s. “Nieuw Amsterdam” (1938) van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. Tonnage: 36287 brt, 21496 nrt, 10429 dwt, 36235 twvp. Hoofdafmetingen: L = 215,20 m,
Lees meer