Foto boven: 4-4-1932. “Purfina XVIII” wordt in het water gehesen door bok “Schiedam II” op 4 april 1932. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme, België. Tonnage: 338 dwt,
Lees meerFoto boven: 9-5-1933. Twee sluisdeuren van elk 65 ton worden te water gelaten voor het verslepen naar IJmuiden. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Haarlem. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 12,90 m, B = 10,50
Lees meerFoto boven: De huidige situatie bij de sluis, met een hefbrug over het verbindingskanaal tussen Maas en Waal te St. Andries. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Nijmegen. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 15,50 m,
Lees meerFoto boven: Eén van de 5 hefdeuren op 16 november 1933 voor de sluiswerken in het verbindingskanaal tussen Maas en Waal te St. Andries. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Nijmegen. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Purfina S.A. Tonnage: 269 dwt, 375 twvp. Hoofdafmetingen: L = 40,00 m, B = 6,00 m, H = 2,90 m. Voortstuwing: 100 apk, snelheid 12 kn. Verdere gegevens: Historie:
Lees meerFoto boven: Verkeersbrug in aanbouw (1934) over de Lek tussen Vianen en Vreeswijk, waarvoor 2 hoofdliggers werden geleverd. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Den Haag. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: L = 170,40 m, B =
Lees meerFoto boven: 6-2-1935. De tanker m.s. “Sunetta” (1935) van Anglo-Saxon Petroleum Company te Londen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen / N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den Haag. Tonnage: 7987
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip m.s. “Birmingham” (1934) van N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij te Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij (Sg & Coal), Rotterdam. Tonnage: 394 brt, 492 dwt, 799
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip m.s. “Nottingham” (1935) van N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij te Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Internationale Kustvaart Maatschappij (Sg & Coal), Rotterdam. Tonnage: 394 brt, 492 dwt, 799
Lees meerFoto boven: De Britse tanker m.s. “G.S. Walden” (1935) van The Oriental Tankers Ltd. te Hongkong op haar proeftocht. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: The Oriental Tankers Ltd., Hongkong. Tonnage: 10627 brt, 15420
Lees meerFoto boven: 28-6-1934. Werkzaamheden voor de levering van twee brugliggers voor de Lekbrug bij Vianen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Rijkswaterstaat Den Haag. Tonnage: N.v.t. Hoofdafmetingen: Voortstuwing: N.v.t. Verdere gegevens: Historie: Dit waren twee langsliggers voor de toen
Lees meerFoto boven: 5-4-1935. Tanklichter, Congolichter voor S.A. des Petroles au Congo te Brussel in aanbouw bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: S.A. des Petroles au Congo, Brussel. Tonnage: 326 dwt, 461
Lees meerFoto boven: 29-7-1935. Het vrachtschip m.s. “Minna” (1935) van de Scheepvaart en Handels Maatschappij. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Scheepvaart en Handels Maatschappij. Tonnage: 497 dwt, 799 twvp. Hoofdafmetingen: L = 46,30 m, B =
Lees meerFoto boven: 8-5-1936. Proefvaart van de tanker m.s. “Etrema” (1936) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Benakat” (1935) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Nederlandsche Koloniale Tankvaart Maatschappij, ’s Gravenhage/ N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Ensis” (1937) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ The Anglo-Saxon Petroleum Company. Tonnage: 9140 dwt, 13045
Lees meerFoto boven: De onderzeeboot ORP “Sep” (1939) van de Poolse Marine. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Poolse Marine. Tonnage: 67,5 dwt, 1486 twvp. Hoofdafmetingen: L = 83,00 m, B = 6,70 m, H = 6,40
Lees meerFoto boven: 24-3-1937. Tanker s.s. “Edward F. Johnson” (1937) van Standard Vacuum Oil Company. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Standard Vacuum Oil Company. Tonnage: 10452 grt, 15067 dwt, 21660 twvp. Hoofdafmetingen: L = 490,1′, B
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Clea” (1938) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Ojeda” (1938) van The Caribbean Petroleum Company te Maracaibo. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij / The Caribbean Petroleum Company, Maracaibo. Tonnage: 2815 brt, 3125
Lees meerFoto boven: Het passagiersschip s.s. “Nieuw Amsterdam” (1938) van de Holland-Amerika Lijn (HAL). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Holland-Amerika Lijn, Rotterdam. Tonnage: 36287 brt, 21496 nrt, 10429 dwt, 36235 twvp. Hoofdafmetingen: L = 215,20 m,
Lees meerFoto boven: 21-8-1939. Het artillerie-instructieschip Hr. Ms. “Van Kinsbergen”, zoals afgebeeld op een prentbriefkaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie. Den Haag. Tonnage: 413 dwt, 2328 twvp. Hoofdafmetingen: L = 100,20 m, B
Lees meerFoto boven: 2-9-1938. Proefvaart van de tanker m.s. “Coryda” (1938) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij
Lees meerFoto boven: 25-10-1938. De tanker m.s. “Clausina” (1938) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”,
Lees meerFoto boven: 28-12-1938. De tanker m.s. “Chama” (1938) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij “La
Lees meerFoto boven: Onderzeeboot Hr. Ms. “O 23” uit 1940. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. Tonnage: 50 dwt, 1185 twvp. Hoofdafmetingen: L = 77,30 m, B = 6,20 m, H = 5,90 m. Voortstuwing: 5000
Lees meerFoto boven: De bij de RDM gebouwde onderzeeboot “O 24”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. Tonnage: 50 dwt, 1185 twvp. Hoofdafmetingen: L = 77,30 m, B = 6,20 m, H = 5,90
Lees meerFoto boven: 12-10-1939. De half afgebouwde “Tjerk Hiddes” (1940), als “ZH 2” in 1942 gesloopt door de Duitse bezetter. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. Tonnage: 700 dwt. Hoofdafmetingen: L = 106,70 m,
Lees meerFoto boven: Hr. Ms. “Gerard Callenburgh” (1940), als “ZH 1” in 1942 in dienst van de Duitse bezetter. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden. Tonnage: 700 dwt. Hoofdafmetingen: L = 106,70 m, B
Lees meerFoto boven: De bij de RDM gebouwde onderzeeboot “O 26”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Staat der Nederlanden/ Deutsche Kriegsmarine. Tonnage: Waterverplaatsing: 962/1950 ton boven/ onder water, 50 dwt. Hoofdafmetingen: L = 77,70 m, B-max
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Clavella” (1939) van N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona” te Den Haag. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij/ N.V. Petroleum Maatschappij “La Corona”, Den
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Pendrecht” (1939) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.), Rotterdam. Tonnage: 15492 dwt, 16835 twvp. Hoofdafmetingen: L =
Lees meerFoto boven: Het dubbelschroef stoomtankschip s.s. “Saïdja” (1939) van de Nederlands-Indische Tankstoomboot Mij. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: De Bataafsche Petroleum Maatschappij / Nederlands-Indische Tankstoomboot Maatschappij. Tonnage: 6671 brt, 5046 nrt, 8700
Lees meerFoto boven: 4-4-1939. De vrachtlichter voor Mackintosh, Londen, bij de NW in aanbouw. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Mackintosh & Co Ltd, Londen. Tonnage: 522 dwt, 652 twvp. Hoofdafmetingen: L = 33,80 m, B
Lees meerFoto boven: De vrachtlichter voor Mackintosh, Londen, op 8 mei 1939 bij de RDM in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Mackintosh & Co Ltd, Londen. Tonnage: 522 dwt, 652 twvp. Hoofdafmetingen: L = 33,80
Lees meerFoto boven: De vrachtlichter voor Mackintosh, Londen, op 8 mei 1939 bij de RDM in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Mackintosh & Co Ltd, Londen. Tonnage: 522 dwt, 652 twvp. Hoofdafmetingen: L = 33,80
Lees meerFoto boven: 15-12-1939. Het voorste scheepje in aanbouw op bovenstaande foto is deze “Dockyard XVII”. Daarachter ligt de sleepboot “Dockyard XVIII” in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Lees meerFoto boven: 15-12-1939. Het achterste scheepje in aanbouw op bovenstaande foto is deze “Dockyard XVIII”. Daarvoor ligt de sleepboot “Dockyard XVII” in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Papendrecht” (1940) van Phs. van Ommeren N.V., Rotterdam. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.), Rotterdam. Tonnage: 15597 dwt, 21470 twvp. Hoofdafmetingen: Lll
Lees meer