Foto boven: Het s.s. “Caribou” van Newfoundland Government in 1926 in een droogdok. Scheepswerf: NW. Opdrachtgever: Newfoundland Government (Newfoundland Railway, ops.), St. John’s, Newfoundland. Tonnage: 2222 brt, 1319 dwt, 3580 twvp. Hoofdafmetingen: L
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip s.s. “Delamere” (RDM-131) tijdens een proefvaart. Scheepswerf: NW. Opdrachtgever: Manchester Spain Line Ltd., Engeland. Tonnage: 1662 brt, 2802 dwt, 4120 twvp. Hoofdafmetingen: L = 81,60 m, B = 11,93
Lees meerNog geen foto beschikbaar. Scheepswerf: NW. Opdrachtgever: N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij. Tonnage: 84 twvp. Hoofdafmetingen: L = 20,00 m, B = 6,00 m, H = 1,00 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Meer foto’s: Bronnen: –
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip s.s. “Colytto”, in 1926 gebouwd voor de Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder). Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. Tonnage: 4408 brt, 7500 dwt, 10240
Lees meerFoto boven: 4-7-1924. De tanker s.s. “Martica”, met genodigden net voor de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad/ Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen. Tonnage: 2697 brt, 1471 nrt, 2318 dwt,
Lees meerFoto boven: De tanker s.s. “Maximina”, in 1925 gebouwd voor de Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Curacaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad / Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen. Tonnage: 2679 brt, 1471 nrt,
Lees meerFoto boven: 2-6-1926. Het vracht-passagiersschip s.s. “Merak” (1926) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij in Amsterdam tijdens een proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 1754 brt, 986 nrt, 1360
Lees meerFoto boven: 21-4-1926. Het drijvend droogdok “Koningin Wilhelmina Dok” (RDM-137) bij de tewaterlating. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Curaçaosche Scheepvaart Maatschappij, Willemstad/ Anglo-Saxon Petroleum Company, Londen. Tonnage: 3000 dwt, 4760 twvp. Hoofdafmetingen: L =
Lees meerFotoboven: Het s.s. “Simon Bolivar”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 7906 brt, 4760 nrt, 8805 dwt, 14105 twvp. Hoofdafmetingen: L = 133,65 m, B = 18,03 m, H
Lees meerFoto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Patras” (1927) van de KPM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 2065 brt, 1398 dwt, 3512 twvp. Hoofdafmetingen: Lll = 91,51 m, B = 14,09 m,
Lees meerFoto boven: 30-9-1926. Het s.s. “Matilde” in dienst van de Curaçaose Scheepvaart Maatschappij, Willemstad, N.A. tijdens een proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Curaçaose Scheepvaart Maatschappij, Willemstad/ Anglo-Saxon Petroleum
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van motortanker m.s. “Duivendrecht” (1927) van Phs. van Ommeren N.V. te Rotterdam. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). Tonnage: 6222 brt,
Lees meerFoto boven: Het passagiers-vrachtschip s.s. “Nieuw Zeeland” (1928) van de Koninklijke Paketvaart Maatschappij. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 10906 brt, 6729 nrt, 9570 dwt, 18140 twvp. In 1938:
Lees meerFoto boven: 17-1-1928. De Tewaterlating van de tanker m.s. “Président Francqui” (RDM-143). Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Compagnie Financiere Belge de Petrolea (Petrofina) S.A., Antwerpen. Tonnage: 4919 tons, 4557 brt, 6885 dwt,
Lees meerFoto boven: 9-8-1928. Het vracht- en passagiersschip m.s. “Poelau Roebiah” (1928) van de Stoomvaart Maatschappij Nederland. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij Nederland, Amsterdam. Tonnage: 10794 dwt, 18140 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 157,58 m,
Lees meerFoto boven: 19-4-1931. De door de leerjongens in 1927/ 1928 bij de NW gebouwde motorboot m.s. “Dockyard XI” (3). Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 8,53
Lees meerFoto boven: September 2022. Goeiemorgen Rob. Hierbij een aardige foto van de Dockyard XIII op de stadswerf Koningspoort in de Oude Haven. Er zijn een paar
Lees meerFoto boven: Dockyard XIV (RDM-147) Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 7,14 brt. Hoofdafmetingen: Loa = 17,21 m, Lpp = 15,10 m, B = 3,87 m, H
Lees meerFoto boven: 26-9-1928. Het vrachtschip s.s. “Themisto” (1928) van Hudig & Veder uit Rotterdam tijdens een proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart”, Rotterdam (Hudig & Veder). Tonnage: 4707 brt, 2824
Lees meerFoto boven: 3-5-1928. Scheepswerf Nieuwe Waterweg; m.s. “Purfina XI” (RDM-149) in aanbouw. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: S.A. Purfina, Brussel. Tonnage: 438 dwt, 604 twvp. Hoofdafmetingen: L = 48,00 m, B = 6,60 m,
Lees meerFoto boven: 17-7-1928. Tanklichter “R.P.N. VII” (1928) van Raffineries de Petrole du Nord te Parijs bij Scheepswerf Nieuwe Waterweg bij een proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Raffineries de Petrole du
Lees meerFoto boven: 26-2-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Astrida” (1929) van Lloyd Royal Belge S.A. uit Antwerpen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen. Tonnage: 5225 dwt, 7640 twvp. Hoofdafmetingen: Loa = 108,20 m,
Lees meerFoto boven: 30-3-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Josephine Charlotte” (1929) van Lloyd Royal Belge uit Antwerpen. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge, Antwerpen. Tonnage: 2952 ton, onder dek 2055 ton, 5225 dwt,
Lees meerFoto boven: 4-7-1929. Het vracht-passagiersschip s.s. “Henri Jaspar” (1929) van Lloyd Royal Belge S.A. te Antwerpen tijdens een proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Lloyd Royal Belge S.A., Antwerpen, België. Tonnage: 5285
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Platacruz” (1929) van Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Tonnage: 901 brt, 807 dwt, 1647 twvp. Hoofdafmetingen: Loa =
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Pampacruz” (1929) van Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Anglo-Mexican Petroleum Company, Londen/ Buenos Aires. Tonnage: 901 brt, 807 dwt, 1647 twvp. Hoofdafmetingen: Loa
Lees meerFoto boven: 4-12-1928. Kustvrachtschip m.s. “Purfina” (1928) van S.A. Purfina Cabotage te Parijs bij een proefvaart. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: S.A. Purfina Cabotage, Parijs. Tonnage: 752 dwt, 1093 twvp. Hoofdafmetingen: L = 50,46 m,
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Tonnage: 95 dwt, 152 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,00 m, B = 7,70 m, H = 1,40 m. Voortstuwing: Geen. Verdere gegevens: Historie: Meer foto’s: Bronnen: – 1902-1952, Een
Lees meerFoto boven: 30-10-1929. Het politie-vaartuig Hr. Ms. “Nautilus” tijdens de proefvaart, het eerste door de RDM voor de Koninklijke Marine gebouwde schip. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Departement van Defensie, Den
Lees meerFoto boven: Het vrachtschip s.s. “Leto” (1930) van Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder) te Rotterdam. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Maatschappij “Zeevaart” (Hudig & Veder), Rotterdam. Tonnage: 4712 brt, 8655 dwt, 12095
Lees meerFoto boven: 16-11-1929. Het vrachtschip s.s. “Ameland” (1930) van de Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam” (W. Ruys en Zonen) goed gekeurd met een RDM stempel. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Rotterdam”
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Laurent Meeus” (1930) van Purfina-Maritime S.A. te Gent. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Purfina-Maritime S.A., Gent. Tonnage: 6429 brt, 8870 dwt, 12750 twvp. Hoofdafmetingen: Lll = 122,40 m, B
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van de tanklichter m.s. “Purfina XIII” (1929) van Compagnie Financiere Belge des Petrol. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Cie Belgro-Hongroise S.A./ Compagnie Financiere Belge des Petrol. Tonnage: 299
Lees meerFoto boven: De tewaterlating van tanklichter “R.P.N. 10” (1929, midden) van Raffineries de Petrole du Nord te Parijs. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Raffineries de Petrole de Nord, Parijs /
Lees meerFoto boven: Het motorjacht m.s. “Courlis” ligt hier te water aan de Prins Hendrikkade op het Noordereiland te Rotterdam. Scheepswerf: RDM / Gebr. van Grevenstein. Opdrachtgever: O. Carlier. Tonnage: 32 brt,
Lees meerFoto boven: 3-1-1930. De tanker s.s. “Socombel” (1930) van La Societé Anonyme Socombel-Transports te Athene. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: Compagnie Financiere Belge des Petrol/ S.A. Française Socombel-Transport de Marseille. Tonnage: 1646
Lees meerFoto boven: 22-1-1930. Passagiers- en vrachtschip s.s. “van Swoll” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij tijdens de tewaterlating. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 2147 brt, 1235 nrt,
Lees meerFoto boven: 11-7-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XIV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 10-12-1932. Tewaterlating van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XV” (1933) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 4-2-1934. Overname van de onderzeeboot Hr. Ms. “K XVI” (1934) van de K.M., bedoeld voor dienst in Nederlands-Indië. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Ministerie van Defensie, Den Haag. Tonnage: onder water
Lees meerFoto boven: 5-4-1930. Het benzinetransportschip m.s. “Moesi” (1930) van N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij te Amsterdam tijdens de proefvaart. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. Tonnage: 913 brt, 653
Lees meerFoto boven: De tanker m.s. “Moordrecht” (1930) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). Tonnage: 7493brt, 4398 nrt, 11040 dwt, 14660 twvp. Hoofdafmetingen: L
Lees meerFoto boven: 28-2-1931. De tanker m.s. “Mijdrecht” (1931) van Phs. van Ommeren’s Scheepvaartbedrijf. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “De Maas” (Phs. van Ommeren N.V.). Tonnage: 11040 dwt, 14660 twvp. Hoofdafmetingen: L = 133,50
Lees meerFoto boven: 7-6-1933. De twee delen van het nieuwe 15000 tons dok, gereed voor de tewaterlating bij de NW. Scheepswerf: RDM/ NW. Opdrachtgever: N.V. De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij, Rotterdam. Tonnage: Schepen
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 25 dwt, 44 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,20 m, B = 3,40 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: 20 apk, snelheid 6 kn. Verdere
Lees meerGeen foto beschikbaar. Scheepswerf: RDM / NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 25 dwt, 44 twvp. Hoofdafmetingen: L = 16,20 m, B = 3,40 m, H = 1,20 m. Voortstuwing: 20 apk, snelheid
Lees meerFoto boven: De veerboot “Prinses Juliana”, in 1931 in aanbouw op de helling bij de RDM. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: Gedeputeerde Staten van Zeeland, Middelburg. Tonnage: 120 dwt, 1416 twvp. Hoofdafmetingen: L = 65,52
Lees meerFoto boven: De tanklichter “Purfina XVII”, op 15 juli 1931 te water gelaten bij de NW. Scheepswerf: RDM / NW. Opdrachtgever: Purfina S.A. Ertsvelde, Rieme. Tonnage: 338 dwt, 471 twvp. Hoofdafmetingen: L =
Lees meerFoto boven: 11-6-1934. m.s. “Siantar” wordt na verbouwing van de RDM naar de Lloydkade verscheept door de “Dockyard XV”. Scheepswerf: RDM. Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. Tonnage: 26,28 brt,
Lees meerFoto boven: 29-10-1937. Het aanbrengen van de voorste schoorsteen door bok “Bison” (RDM-027) op passagiersschip s.s. “Nieuw Amsterdam” (RDM-200) met de “Dockyard XVI” in de verdrukking.
Lees meer