Werkschip “Narwhal”, 1979, verlenging kraanarm.

Foto boven: 31-9-1979. Het werkschip “Narwhal” met in dok 7 onderzeeboot Hr. Ms. “Potvis” en in dok 3 Hr. Ms. “Dolfijn”.

Offshore gigant “Narwhal” kreeg langere kraanarm. 
Een bijzonder imposant gezicht was de aankomst op 23 juli 1979 van de “Narwhal”. De eerste indruk was een soort booreiland. Het is echter een van de laatste aanwinsten van de N.O.C. (Netherlands Offshore Company). Een gigantisch werkschip uitgerust met een 2000 tons kraan, waarvan de kraanarm door onze afdeling Reparatie in een recordtijd moest worden verlengd met ongeveer 22 meter. Deze werkzaamheden, uit te voeren op grote hoogte, omvatten in hoofdzaak het aanbrengen van een kopsteun en bevestigingspunten voor de stagen, zodat een door de N.O.C. toegeleverd stuk kraanarm tijdelijk kan dienen als verlenging van de grote kraanarm. 
De tijdelijke toestand is nodig voor het uitvoeren van een bepaald karwei, waarvoor een grotere hijshoogte noodzakelijk is. 
In nauwelijks een week tijd was het karwei door de afdeling Reparatie geklaard. 
Stabiliteit 
De “Narwhal” is in Japan gebouwd en half afzinkbaar ofwel semi-submersible. Dit komt de stabiliteit in belangrijke mate ten goede. Onder barre weersomstandigheden kan nu het werk vaak doorgaan, zodat men verwacht op ruim 300 werkbare dagen per jaar uit te komen. De uitrusting van het schip is zodanig gekozen, dat men complete platforms op zee kan bouwen, inclusief het heien van de fundatie. Tien ankers op draadspanningslieren houden met 350 ton trekkracht het schip in zijn juiste positie. Verder beschikt het schip over een speciale ballastinrichting om in zeer korte tijd water van stuurboord naar bakboord en vice versa te kunnen overpompen in verband met het ronddraaien en hijsen van de grote kraan. 
Aan dek kunnen modules geplaatst worden tot 5000 ton, die zo vrij snel op de vastgeheide platformfundatie kunnen worden geplaatst. De “Narwhal” beschikt voorts over een accommodatie voor 270 man, inclusief een bioscoop, sauna, grote Amerikaanse keuken en diverse werkplaatsen. De afmetingen van het schip zijn: lang 145 meter, breed 52 meter en hoogte tot aan dek 36 meter. Het is voorzien van een eigen voorstuwingsinstallatie en navigatie-apparatuur. Eind juli vertrok de “Narwhal” met aan boord het door de afdeling Offshore gebouwde bovenstuk van een mini rotating head voor Mobil, die door het werkschip op locatie zal worden geplaatst.
(Bron: Nieuws van de RDM, augustus 1979) 

Omschrijving: 
De “Narwhal” is een gigantisch werkschip, uitgerust met een 2000 tons kraan, waarvan de kraanarm door de RDM in een recordtijd moest worden verlengd met ongeveer 22 meter. Deze werkzaamheden, uit te voeren op grote hoogte, omvatten in hoofdzaak het aanbrengen van een kopsteun en bevestigingspunten voor de stagen, zodat een door de N.O.C. toegeleverd stuk kraanarm tijdelijk kan dienen als verlenging van de grote kraanarm. In nauwelijks een week tijd was het karwei geklaard. 

Artikelen: 
– Offshore gigant “Narwhal” kreeg langere kraanarm, Nieuws van de RDM, augustus 1979, blz 1-2: PB-1979-08.pdf.

Bronnen: 
– Oud RDM’ers Anton van der Waarden uit Pernis en Piet Holswinder uit Maassluis.
–  Stadsarchief Rotterdam.