Walvisverwerkingsschip s.s. “Roald Amundsen”, 1922, verbouwing.

Foto boven: Het walvisverwerkingsschip “Roald Amundsen”, ex “Cape Breton”, na verbouwing afgemeerd bij de RDM.

Het Engelse vrachtschip s.s. “Cape Breton” (158′ x 37′ x 19’2″) werd in 1904 door Russel & Co., Port Glasgow in Schotland voor (Lyle Shipping Co. Ltd., Greenock in Scotland gebouwd. In 1922 werd het schip aan de Noorse rederij A/S Laboremus in Kristiania verkocht. 

Omschrijving:
In juni 1922 arriveerde ze bij de RDM om daar te worden omgebouwd tot een drijvende fabriek voor het in Poolzeeën winnen en bereiden van olie en traan uit walvissen. Hiertoe werden de nodige snijmachines, Jacobsladders en een groot aantal grote kookketels vervaardigd en opgesteld, benevens een aantal pompen, bezinktanks en pijpleidingen. De laadruimen van het schip werden verbouwd tot olietanks om de aan boord gewonnen traan te bergen en deze na het beëindigde seizoen als lading uit de Poolzeeën mee terug te nemen. 
Behalve voor de bemanning, kreeg het schip ook accommodatie voor de 80 werklieden aan boord. 
Het schip werd hernoemd in s.s. “Roald Amundsen”. 

Citaten:
– skipshistorie.net: 
… … 1904 Built as CAPE BRETON at Russel & Co., Port Glasgow, Scotland for Cape Breton SS. Co., Ltd. (Lyle Shipping Co. Ltd.), Greenock, Scotland. Launched 25/08, completed in September. 
1921 Sold to Lyle Shipping Co. Ltd., Greenock. 
1922 Sold for NOK 597.000 to A/S Laboremus (T. Dannevig & Co.), Kristiania. Converted to a whale processing vessel in Rotterdam, Netherlands for NOK 769.872. Renamed ROALD AMUNDSEN. 10 open cookers, 18 pressure cookers and tanks for 28.000 barrels whale oil was installed. She worked with the 4 whale catchers GRANAT I, KRUTT, HARPUN II and KANON I in the Antarctic fields all seasons between 1922 and 1936 excepting 1926/27 when they were laid up when the marked failed. Worked off Congo in 1935 and 1936. 
1935 Catched Congo and produced 22.650 barrels whale oil and a operating profit of NOK 381.795. 
1936 Catched in the same waters and produced 20.000 barrels oil and had a net profit of NOK 341.179. The expedition managers believed that whale population was declining and that they should let the whales rest a few years. To catch in the Arctic Ocean was not approved since that whale population and weather conditions was uncertain. T. Dannevig was offered to buy the Laboremus whale quota but in the end they decided to terminate whaling and sell the the ships. 
1937 Two buyers announced their interest, Leif Bryde, Sandefjord and A/S Labor, Kragerø. Sold in March with the 4 whalers for NOK 600.000 til Hvalfangerselskapet A/S Labor (F.Støren), Kragerø. Laboremus bought shares for NOK 60.000. ROALD AMUNDSEN was renamed LABOR, but the whalers kept theirs. The expedition was not the success they hoped for, the catch in the Northern waters produced 9.862 barrels whale oil and a operating surplus of NOK 263.000. This was the only season they catched. This was caused by the “London-agreement” of 1937 that protected whales in the northern seas. (This expedition began and ended the history of Kragerø as a home to whalcatchers). 
The company was dissolved and the whalers sold to the Swedish Navy while ROALD AMUNDSEN was sold to breakers. 
1939 Sailed from Sandefjord 07/07 for A. Ritscher, Hamburg, Germany for demolition. … …

Artikelen:
– Belangrijke ombouw door Rotterdamsche Droogdok Mij / Rotterdamsche Droogdok Mij, Het Schip: AR-1922A-HS.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Skipshistorie