Vrachtschip s.s. “Passat”, 1928 & 1929 aanvaring.
Foto boven: Augustus 1928. Het viermast bark stoom-zeilschip s.s. “Passat” met een beschadigd voorschip bij de RDM.
Omschrijving 1:
Op 28 augustus 1928 kwam de “Passat” in aanvaring met het Franse stoomschip “Daphne”. De bemanning van de “Daphne” kon via de boegspriet aan boord van de “Passat” komen. Nadat beide schepen los van elkaar gekomen waren, zonk de “Daphne”. De “Passat” had slechts een betrekkelijk geringe schade en deze werd bij de RDM gerepareerd.
Op 2 september kon ze haar reis naar Chili weer vervolgen.
Omschrijving 2:
Op 25 juni 1929 kwam de “Passat” aan bakboord zijde in aanvaring met het Engelse stoomschip “British Governor”. De “Passat” had zware schade en deze werd bij de RDM gerepareerd.
Op 18 juli kon het schip haar reis weer vervolgen.
Citaten:
– de.wikipedia.org:
… … Im Dezember 1921 erwarb die Reederei Laeisz ihr Schiff zum Preis von 13.000 Britischen Pfund zurück. Ab 1922 wurde die “Passat” wieder im Salpeterhandel eingesetzt. 1925 wurde sie zum frachttragenden Schulschiff umgebaut. Durch ihre Geschwindigkeit war die “Passat” in dieser Zeit rentabler als jedes Dampfschiff.
Am 28. August 1928 kollidierte sie unter Kapitän Eilert Müller mit dem französischen Dampfschiff “Daphne”. Müller ließ die Besatzung der “Daphne” über den Klüverbaum auf die “Passat” kommen. Dann ließ er backbrassen und fuhr das Schiff damit frei. Die “Daphne” sank mit ihrer Ladung von 2.000 Tonnen Erz. Die “Passat” mußte mit kleineren Schäden zur Reparatur auf die Werft nach Rotterdam. Schon am 2. September konnte sie ihre Reise nach Chile fortführen.
Am 25. Juni 1929 kam es erneut zu einem Unfall. Die “Passat” stieß an Backbord mit dem englischen Dampfschiff “British Governor” zusammen. Wieder wurde sie auf die Werft nach Rotterdam gebracht. Diesmal mit schwereren Schäden, so dass sie erst am 18. Juli weitersegeln konnte. … …
– E-mail: RettetdiePassat, 2 februari 2022:
Beste Rob,
Bedankt dat u contact met ons heeft opgenomen. De heer Haase en ik zorgen voor het Passat-archief en verzamelen alle informatie over het schip. We hebben fotocollecties van de tijd dat de Flying-P Liner in gebruik was en nemen uw foto’s graag op in ons archief. In ruil daarvoor kunnen we je nog 8 foto’s van het ongeval sturen. Onder het kopje ‘Bijdragen’ kon ik lezen dat Joachim Schommartz een reisdagboek heeft geschreven, inclusief het ongeval en de tijd in Rotterdam/Schiedam. Wij zijn zeer geïnteresseerd in deze documenten omdat wij ook dagboeken van andere zeevarenden die reizen met de Passat hebben gemaakt in ons archief bewaren. Op verzoek hebben geïnteresseerden toegang tot de gedigitaliseerde inhoud van ons archief. Laat het ons weten als u ervoor kunt zorgen dat de documenten in uw bezit aan ons worden doorgegeven.
Vriendelijke groeten
Gisela Renzo
Bronnen:
– Aad de Wolf – Heijplaat.
– RDM-Archief Facebook pagina.
– Stadsarchief Rotterdam.
– Wikipedia & RettetdiePassat