Vrachtschip s.s. “Linerton”, 1920, gebroken na stranding.

Foto boven: Het voorschip van het Engelse s.s. “Linerton”, bij aankomst in Rotterdam op 25 oktober 1920.

De levensloop van dit schip (L = 125,88 m en B = 17,07 m) wordt kort beschreven in het 2e citaat hieronder van www.wrecksite.eu. 

Omschrijving:
Onder de merkwaardige reparaties van de RDM behoort zeker die van het Engelse s.s. “Linerton”. Dit schip strandde tijdens haar eerste reis en brak in tweeën. De twee helften werden geborgen en afzonderlijk naar Rotterdam gesleept, waar men de nodige reparaties uitvoerde en tezeldertijd het koopvaardijschip in een tankschip veranderde. 
Zie ook het 1e citaat hieronder uit het boek “Een Halve Eeuw ‘Droogdok'”. 

Citaten:
– “Een Halve Eeuw ‘Droogdok'”, uitgegeven door de RDM: 
… … Vrijwel tezelfdertijd (1920) vonden de reparatie en herbouw plaats van de “Linerton”, een vrachtschip van 11.000 ton, dat gedurende zijn eerste reis in de Tyne gestrand en in tweeën gebroken was. Voor- en achterschip werden naar de werf gebracht. De helften werden eerst afzonderlijk gerepareerd, waartoe van de “Nieuwe Waterweg” voor zes maanden een dok werd gehuurd, dat naar de RDM werd versleept. Nadien werden beide helften in dit dok aaneen gebouwd, terwijl de machinekamer naar het achterschip verhuisde. Zo werd de “Linerton” als tanker “Radix” herboren. 
De werkzaamheden, welke aan dit schip verricht werden, overtroffen in technisch opzicht zelfs nog die aan de “Victorieux” en het kan dus geen verwondering wekken, dat de maatschappij deze opdracht als de belangrijkste reparatie-order beschouwde, welke zij tot dat ogenblik uitgevoerd had. Ook in ander opzicht bleef de “Linerton” gedenkwaardig: een der helften was, bij een hevige storm tijdens de overtocht naar Rotterdam, teruggedreven naar de Engelse kust! In Engeland was toen juist een mijnwerkersstaking aan de gang en de sleepboot had haar kolen verbruikt! Toch is het gelukt het wrak naar de overkant te brengen. … …

– www.wrecksite.eu: 
… … In 1919 ashore South Shields, after engine breakdown – broke in two. 
In 1921 rebuilt as tanker “Radix”, Anglo Saxon Petroleum Co, Newcastle. 
In 1929 A/S Mosvolds Rederi III, Kristiansand. 
In 1936 A/S Mosvolds Shipping Co, Farsund. 
In 1938 “Tine Asmussen”, Johann Haltermann, Hamburg. 
In 1940 seized by Mexico, renamed “Juan Casiano”, Petroleos Mexicanos S.A, Coatzacoalcos. At 19-10-1944 sank in gale, 90 miles from Savannah. … …

Artikelen:
– Rotterdamsche Droogdok Mij., Het Schip: AR-1920A-HS.pdf
– Nieuwbouwoverzicht, personeelsblad “De Wekker”, Januari 1962.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– 1902-1952, “Een Halve Eeuw ‘Droogdok'”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
De Rotterdamsche Droogdok Mij & Scheepsbouw Mij “Nieuwe Waterweg”.