Tussenas schroef, 1966, schip in Stille Oceaan.

Foto boven: Het op Schiphol aan boord van een DC8 brengen van een tussenas van een schroef voor transport naar Los Angelos.

RDM-service. 
Op 24 februari 1966 kreeg de RDM opdracht van een haar relaties met de meest mogelijke spoed een tussenas te vervaardigen. Ergens op de Stille Oceaan dreef een schip met een gebroken tussenas, wachtend op een sleper om haar naar Los Angeles te slepen. 
Binnen een half uur werd de bestemming van een ingot gewijzigd en reeds twaalf uren later was het smeedstuk gereed. Voor normaliseren en spanningvrij gloeien is nu eenmaal tijd nodig. Alles werd echter in het werk gesteld de as zo spoedig mogelijk naar de machinefabriek te sturen en het was dan ook een teleurstelling dat om technische redenen dit gloeien ten tweede male moest geschieden. De mannen van de smederij hebben er alles aan gedaan de onverwachte vertraging zoveel mogelijk te beperken en er ook een deel van het weekend aan gegeven. 
De machinefabriek heeft alles op alles gezet en zelfs met twee man en twee supports aan de as gedraaid hetgeen tot gevolg had dat de tussenas in recordtijd geheel bewerkt gereed was. Zelfs was er nog genoeg tijd de as te conserveren en op een slee te monteren voor transport per vliegtuig. In de nacht van vrijdag 11 op zaterdag 12 maart 1966 werd de as op Schiphol in een DC8 van de KLM geladen voor transport via New York naar Los Angeles.

Omschrijving:
Op 24 februari 1966 kreeg de RDM opdracht om met de grootst mogelijke spoed een nieuwe tussenas te vervaardigen voor de schroef van een schip dat – in afwachting van sleepboothulp – ergens op de Stille Oceaan dreef. In de nacht van 11 op 12 maart 1966 werd de as op Schiphol afgeleverd voor transport naar Los Angeles (USA). 

Artikelen:
– R.D.M.-service, Nieuws van de RDM, mei 1966.