“Treuenfels”, vrachtschip, 1966, aanvaring.

Foto boven: De flink beschadigde voorsteven van het Duitse motorschip “Treuenfels”; het missende anker lag op het andere schip “Ville de Bordeaux”.

Saluut! 
Twee bij een aanvaring betrokken schepen op dezelfde werf hersteld, is geen alledaagse gebeurtenis. Vandaar dat wij er even bij willen stilstaan. En dan niet om dit feit alleen. 
Ook een beetje omdat ze daar in de reparatie nu eenmaal geen booreilanden bouwen en geen reactorvaten smeden, die tot de grootste in hun soort van de wereld behoren. Waarover men lange artikelen schrijft en maanden achtereen praat. Nee, in de reparatie gaat het werk meestal geruisloos aan de buitenstaander voorbij. 
Schepen komen, worden bewerkt en gaan weer weg. Zonder fanfares, ook niet in “Nieuws van de RDM”. 
Op 6 oktober was er voor Hoek van Holland een aanvaring tijdens mist van het Duitse motorschip “Treuenfels” met de Franse tanker “Ville de Bordeaux”. De “Treuenfels” werd – zwaar beschadigd aan de voorsteven – naar de RDM gesleept. De Franse tanker kreeg een groot gat even voor de brug aan bakboord; het was niet eenvoudig het slagzij makende schip in dok 4 op de NW te slepen. 
Op beide schepen werd dag en nacht gewerkt aan het herstel. Zonder opzien vertrokken ze weer naar zee. 
Alleen wie goed luisterde hoorde in het slaan van de schroef een saluut …. 

Omschrijving:
Op 6 oktober 1966 kwam voor Hoek van Holland het Duitse motorschip “Treuenfels” in plotseling optredende dichte mist in aanvaring met de Franse tanker “Ville de Bordeaux”. De “Treuenfels” werd – zwaar beschadigd aan de voorsteven – naar de RDM gesleept. Daar werd het schip met spoed gerepareerd. 

Citaten:
– Hamburger Abendblatt, 06-10-1966: 
… … Kollision vor Hoek van Holland 
Eigener Bericht, Hamburg, 6. Oktober 
Heute früh gegen 6.30 Uhr stießen vor Hoek van Holland im dichten Nebel der Bremer Frachter “Treuenfels” (9381 BRT) mit dem französischen Frachtmotorschiff “Ville de Bordeaux” (9770 BRT) zusammen. Beide Schiffe wurden erlieblich beschädigt. Menschen wurden zum Glück nicht verletzt. 
Nach den letzten Funksprüchen soll die “Treuenfels” ein großes Loch am Bug davongetragen haben. Das Schiff muß zur Notreparatur Rotterdam anlaufen. Der französische Frachter funkte von der Unglücksstelle, er habe starken Wassereihbruch und Schlagseite. Die “Treuenfels” befand sich auf der Reise nach Indien. … …

Artikelen:
– Saluut!, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, december 1966.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Ddghansa