Tanker s.s. “Scala Shell”, 1921, verbouwing.

Foto boven: De latere tanker s.s. “Scala Shell”, vóór haar verbouwing hiertoe door de RDM in 1921.

Omschrijving:
De “Scala Shell” was een schip met een rijke historie. Ze begon haar leven als de viermast bark “Urania”, in 1902 gebouwd bij McMillan in Dumbarton, voor rekening van B. Wencke & Sohne, Hamburg. In 1906 werd ze verkocht aan Rhederei AG von 1896, Hamburg, die haar onder dezelfde naam in de vaart bracht. In 1915 werd ze doorverkocht naar R.D. Brailli & Co in Cardiff die haar “Speedonia” doopten en onderbrachten in de maatschappij Speedonia Ltd. In 1917 werd ze opnieuw verkocht, nu aan de Anglo-Saxon Petroleum Co Ltd, wat de Shell was en is, die haar, toen nog steeds als “Speedonia”, gebruikten voor het vervoer van olie in vaten. 
In 1920 werd ze omgedoopt en door de RDM in 1921 omgebouwd tot de tanker “Scala Shell”. Er werden door Cooper & Craig Ltd, Dundee, twee triples in geplaatst met een totaal vermogen van 900 ipk op twee schroeven, die haar een snelheid van 10 knopen moesten geven. 
In 1932 werd ze in Osaka gesloopt. Had ze in de dertig jaar van haar bestaan toch heel wat meegemaakt. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com, Bob, 11-07-2012: 
… … Wat betreft de machine in de “Scala Shell” heb ik andere informatie dan Theo hier geeft. De Britse firma Vickers bouwde in opdracht van de Russische marine onderzeebootmotoren. Door het afsluiten van een verdrag tussen Rusland en Duitsland bleef Vickers met de motoren zitten. Deze motoren werden door Zulver, superintentent bij Shell, opgekocht en in een 8-tal ijzeren zeilschepen geplaatst. 
De “Scala Shell” had dus geen stoommachines, het lijkt mij n.l. niet mogelijk dat een onderzeeer een stoommachine heeft. In het geval van de “Scala Shell” bleef alleen de romp gespaard, de rest van het schip werd er afgehaald. Wat nog herinnerde aan haar zeiltijd is de klipperboeg. 
Bron: SeaShell van Stephen Howarth. … …

– www.kombuispraat.com, Theo Horsten, 11-07-2012: 
… … Ik weet het niet, ik vond dit op CLYDESITE
sv “Urania”, built by A. McMillan & Son, Dumbarton, Yard No 382. 
Last Name: “Scala Shell” (1920), Previous Names: “Speedonia” (1915), CLYDESITE. 
Propulsion: Sail, 4 Masts … … … 
Engined 1920 with twin triple expension steam engines by Cooper & Craig Ltd, Dundee. 
150 nhp, 900 ihp, 10 kn, 2 screw, launched: Monday, 10/02/1902, built: 1902, 
Ship Type: Sailing barque, Tonnage: 3283 grt, 3097 nrt, (1922: 3585 g, 2092 n). … …

– Jaarverslagen van de RDM, Johan Journée, 07-03-2014: 
… … De Jaarverslagen van de RDM zijn in deze heel duidelijk. Jaarverslag 1921, citaat: “Een bijna even belangrijk werk is thans onderhanden met het ombouwen van het vrachtzeilschip “Speedonia” in het tankstoomschip “Scala Shell”.”. Het Jaarverslag 1922 gebruikt ongeveer dezelfde bewoordingen, citaat: “, terwijl de ombouw van het vrachtzeilschip “Speedonia” in het tankstoomschip “Scala Shell” mede gereed kwam.”. 
Geen twijfel mogelijk, een stoomschip! … …

Artikelen:

Bronnen:
– Jaarverslagen RDM, 1921 en 1922. 
– Theo Horsten, Griekenland. 
– Kombuispraat
– Helderline