“Sumburgh Head”, bulkcarrier, 1981, aanvaring.

Foto boven: De bulkcarrier “Sumburgh Head” die in 1981 de pech had drie keer achter elkaar het dok in te moeten.

“Sumburgh Head” had dubbele pech. 
Een interessant reparatiekarwei voerden wij uit aan de “Sumburgh Head”. In de Botlek, was dit schip – na daar een lading steenkool te hebben ingenomen – bij een achterwaartse manoeuvre met het roer tegen de kade gekomen, waardoor de roerkoning twistte, de stuurmachine zware schade opliep en zelfs het dek van de stuurmachine ontzet raakte. 
Bij WF zag men kans om snel een nieuwe roerkoning te fabriceren uit een stuk staal, dat reeds voorgedraaid was en uit Japan kwamen nieuwe onderdelen voor de stuurmachine, waarna een en ander vlot gerepareerd kon worden. 
De “Sumburgh Head” bleef echter niet voor verdere pech bespaard, want nadat zij voor de tweede maal uitgedokt was, raakte zij bij het achteruitvaren in de Heijsehaven de ankerdraad van de bok “Moa”. Het gevolg was, dat het schip voor een derde maal het dok in moest. Hier bleek, dat de schade gelukkig erg mee viel, zodat de “Sumburgh Head” spoedig de werf kon verlaten. 
(Bron: Nieuws van de RDM, jan/ febr/ mrt 1981) 

Omschrijving: 
Deze bulkcarrier ging 3 keer achter elkaar het dok in. 
De 1e keer was een reguliere dokking. De 2e keer ging ze het dok in na het raken van de kade bij een achterwaartse manoeuvre. De 3e keer nogmaals na het raken van de ankerdraad van de bok “Moa” bij een achterwaartse manoeuvre in de Heijsehaven. 

Artikelen: 
– “Sumburgh Head” had dubbele pech, Nieuws van de RDM, jan/ feb/ mrt 1981, blz 11:  PB-1981-01-02-03.pdf.

Bronnen: 
– Artikelen hierboven.