Stoommachine, 1917, stoomsleepboot, s.s. “Atlas”.
Foto boven: De stoomsleepboot “Atlas”.
Naam schip: s.s. “Atlas”, bouwjaar: 1917, bouwwerf: N.V. Scheepswerf de Groot en Van Vliet, Slikkerveer, Nederland.
Afmetingen: L x B x d = 22,30 x 6,30 x 2,84 m, type schip: (passagiers) sleepboot.
1917-1920: als s.s. “Atlas” naar Internationale Sleepdienst Maatschappij, Rotterdam, Nederland.
1920-1938: als s.s. “Atlas” naar Koninklijke Hollandsche Lloyd, Amsterdam, Nederland.
01.1938-1956″: als s.s. “Cuba” naar Koninklijke Nederlandsche Stoomboot Maatschappij N.V., Amsterdam, Nederland.
10.1956: als s.s. “Nordsee” naar Nordee Deutsche Hochseefischerei GmbH., Bremerhaven, Duitsland.
Omschrijving:
Door de N.V. Rotterdamsche Droogdok Maatschappij werd in 1917 voor de stoomsleepboot s.s. “Atlas” een triple expansie stoommachine (3 cylinders en 450 ipk) gebouwd.
Citaten:
– www.kustvaartforum.com, Roy, 01-01-2014:
… … De geschiedenis van de stoomsleepboot “Atlas”, die je in je archief hebt zitten als zijnde met een T.E.M. gebouwd door de R.D.M., heeft een iets ander verloop gehad.
Ze is n.l. gelijk al als “Cuba” voor de K.H.L. gaan varen. Van een passagiers-accommodatie heb ik niets terug kunnen vinden, maar ik heb dan ook geen afbeeldingen van haar als “Atlas”. Na haar overname door de K.N.S.M. in 1938 bleef ze haar naam “Cuba” houden, tot ze in 1956 verkocht werd. De K.H.L. had wel een passagierstender, maar die heette “Cantecleer”, als ik dit goed schrijf.
Dat de sleepboot door de K.H.L. aan de K.N.S.M. verkocht werd zal ongetwijfeld te maken hebben met het feit dat het in die dagen erg slecht met de K.H.L. ging en de hele toko door Muller & Co uit Rotterdam overgenomen werd. In 1963 voer de ex-“Cuba” nog steeds in Duitsland rond. Wat er daarna van geworden is, is mij niet bekend. … …
– www.kustvaartforum.com, Jan van der Doe, 01-01-2014:
… … Mooi om de boot als passagier-sleepboot aan te duiden. Maar waar moesten de passagiers dan verblijven? Aan dek? Bootwerkers overvaren en eventueel bemanningsleden zijn nog geen betalende passagiers. Het was in ieder geval geen tender. … …
– Kustvaartforum, Journee, 01-01-2014:
… … Voor de naamgeving: Ik was er niet bij in 1917, mijn ouders waren toen maar net geboren. Ik was mijn handen in reine onschuld!
Maar je hebt misschien wel gelijk, ik zal het aanpassen! Alhoewel … … ? Wat ik hier ook tracht te doen is – min of meer – een stukje geschiedschrijving. Als het scheepje toen een “passagiers sleepboot” genoemd werd, wie ben ik om dat te wijzigen? Compromis: ik zal er “(passagiers) sleepboot” van maken. … …
Bronnen:
–