Stalen ringen e.d., 1963, luchtpost Perzische Golf.

Foto boven: Drie stalen ringen (3 ton per stuk) en wat kleinere delen voor de Perzische Golf, met een zéér korte levertijd.

Eind juli 1963 bereikte de RDM de opdracht om binnen een week tijd enige vervangende machineonderdelen in Aden te leveren. Op 1 augustus gingen de onderdelen de deur uit naar hun verre bestemming aan de Perzische Golf. Een kwestie van afstandsbediening, waarbij vooral de mogelijkheden van snel vervoer een grote rol hebben gespeeld. 
De regeling van het transport was een minder dagelijks karwei, dat echter ook snel en doelmatig is geklaard. Het was de grootste machine, die ooit van Rotterdams luchthaven Zestienhoven opsteeg, die het transport heeft verzorgd: een C74-Globemaster MK I van Air Systems Inc. te Kopenhagen. Dit vliegtuig met een startgewicht van 80 ton, drie maal het startgewicht van een DC 4, was speciaal voor het vervoer gecharterd via Luchtvaartcontacten N.V. Voor het transport naar Aden was een dergelijke machine nodig, omdat dit vliegtuig zelf het laadgerei heeft om zware lasten zoals de door de RDM vervaardigde machineonderdelen aan boord te nemen en weer op het vliegveld van aankomst af te zetten. Dat laadgerei omvat ondermeer een lift en een kraanbaan met takels, alles aangedreven door de elektromotoren in het vliegtuig zelf. 
Gelukkige omstandigheid was, dat van het nuttige laadvermogen van de Globemaster (26 ton) minder dan de helft hoefde te worden benut, anders had de startbaan van Zestienhoven de last niet kunnen dragen. 

Omschrijving:
Het gaf wat hoofdbrekens om de eigenlijke order, drie stalen ringen van drie ton elk, met de daarbij behorende kleinere delen en montagehulpmiddelen, zo eventjes binnen de kortst mogelijke tijd te vervaardigen, maar aan dat soort problemen is de RDM-machinefabriek wel gewend. 
Nadat vrachtauto’s van de afdeling Expeditie van de RDM de lading op 1 augustus 1963 ’s middags om vier uur op Zestienhoven hadden afgeleverd, steeg de Globemaster om zes uur op. Minder dan 24 uur later, na een tussenlanding op het vliegveld van Brindisi, waren de onderdelen in Aden. 

Artikelen:
– Afstandsbediening, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, september 1963, blz. 10-11: PB-1963-09.pdf.

Bronnen: 
– Artikelen hierboven.