“Sedco 135-G”, booreiland, 1978, ingrijpende wijziging.

Foto boven: De “Sedco 135-G” in Europoort; duidelijk zichtbaar is de nieuwe “storeroom” onder het hoofddek.

“Sedco 135-G” onderging ingrijpende wijzigingen in Europoort. 
Een uitermate interessante en omvangrijke opdracht voor onze afdeling Reparatie was het aanbrengen van een complete storeroom onder het hoofddek van het booreiland “Sedco 135-G”. 
Het booreiland arriveerde begin april in Europoort. Tevoren was de nieuwe storeroom bij de Nieuwe Waterweg gebouwd. Het gevaarte van 35 ton werd op een ponton onder het afgezonken booreiland gevaren. Met behulp van vier luchtlieren hees men de storeroom omhoog, waar het tegen de onderzijde van het hoofddek werd vastgelast. 
De complete inrichting van de storeroom behoorde eveneens tot de opdracht en bestond uit een geheel afgetimmerde en van airconditioning voorzien kantoor. Verder een airconditioned proviandruimte en een grote algemene opslagruimte. Alles goed geisoleerd en voorzien van verlichting. 
Op het booreiland zelf voerde de afdeling Reparatie een aantal ingrijpende werkzaamheden uit. Een tweede kombuis met restauratieruimte werd ingericht op de plaats waar voorheen twee hutten en het hospitaal waren. Deze kom-buis is noodzakelijk in verband met uitbreiding van het personeelsbestand op de nieuwe locatie (Angola). 
De kombuiswanden en plafond werden uitgevoerd in roestvrijstaal, terwijl de vloer werd betegeld. 
Uiteraard is de benodigde apparatuur, zoals fornuizen, wasbakken, tafels en dergelijke geplaatst. 
Verder vervaardigde de afdeling Reparatie een nieuwe cilindervormige kraanfundatie, die aan dek werd geplaatst en afgelast. De bemanning plaatste hierop zelf een nieuwe 25 tons roterende kraan. 
Voorts heeft men nog een verdamper uitgewisseld. 
In verband met een gewijzigde boormethode moest een horizontale pijp met een diameter van circa 2,70 meter en een lengte van 60 meter tussen twee poten worden uitgebrand. Deze pijp is naar onze werf vervoerd en voorlopig opgeslagen op kraanbaan 0. Tevens heeft men de fundatie van de booraandrijving verlengd. 
Het vervoer van onze werknemers naar het eiland vond plaats met bootjes vanaf de Rozenburgsluis. Aan boord van het eiland bestond het onderkomen uit twee portocabins. Ten behoeve van de communicatie met de wal was hierin de onmisbare nnobilofooninstallatie ondergebracht. De portocabins stonden op het helicopterdek. Begin mei kon de aanzienlijk veranderde “Sedco 135-G” vastmaken aan de zeesleper om naar Angola te worden gesleept. De sleepreis zal ongeveer honderd dagen in beslag nemen. 
(Bron: Nieuws van de RDM, april/ mei 1978) 

Omschrijving: 
Het booreiland “Sedco 135-G” werd uitgerust meet een storeroom, die het tegen de onderzijde van het hoofddek werd vastgelast. Deze extra ruimte werd compleet ingericht. Het vervoer van en naar het eiland in de Europoort vond plaats met bootjes vanaf de Rozenburgsluis. 

Citaten: 

Artikelen: 
– “Sedco 135-G” onderging ingrijpende wijzigingen in Europoort, Nieuws van de RDM, april/ mei 1972, blz 11: PB-1978-04-05.pdf.