s.s. “Waterweg IV”, 1920 – 1934, stoomsleepboot.
Foto boven: Geen afbeelding beschikbaar.
Scheepswerf: N.V. Gebr. Kooiman, Zwijndrecht.
Opdrachtgever: N.V. Stoomsleepdienst Maas (P. Boudewijns) te Rotterdam.
Tonnage: 26 brt.
Hoofdafmetingen: L = 20,55 m, B = 4,96 m, d = 2,25 m.
Voortstuwing: Triple expansie stoommachine, 3 cilinders, van der Cappellen, no. 184, 145 pk, 1 schroef.
Verdere gegevens: Brandmerk (NLD) 7753 Rott. 1912 / Brandmerk (NLD) 5596 B. Rott. 1934 / IVR 23.05596.
Opmerking: Dit schip wordt in de literatuur soms ook aangeduid met “Waterway IV”. De leggers van de LVBHV spreken echter over “Waterweg IV”, derhalve is deze scheepsnaam hier vooralsnog gehandhaafd!
Historie:
In 1912 als s.s. “Excelsior” gebouwd voor N.V. Stoomsleepdienst Maas (P. Boudewijns) te Rotterdam (lid van Nederlandsche Particuliere Rijnvaart Centrale, N.P.R.C.).
In 1917 als vissersschip s.s. “Sch 485” (“Excelsior”) naar H.G. den Hartog te Scheveningen.
In 1918 als s.s. “IJm 317” (“Excelsior”) naar A. Grin, Den Helder & J. Koops te IJmuiden.
In 1919 als s.s. “IJm 317” (“Excelsior”) naar Visscherij Mij. Pro et Contra N.V. te IJmuiden.
In 1920 als s.s. “Waterweg IV” naar N.V. Scheepsbouw Mij. “Nieuwe Waterweg” te Schiedam. Op 14 januari 1925 werd het schip (met de Schiedamse scheepswerf) eigendom van de RDM.
Op 2 november 1934 als s.s. “Prima” naar W. de Boer te Dordrecht.
Op 6 november 1934 als s.s. “Prima” naar B. Kroon te Antwerpen.
In 19?? als s.s. “Prima” naar A. de Jonge te Dordrecht.
Gedurende de Tweede Wereldoorlog nog steeds actief. Daarna lot onbekend.
Citaten:
– www.kustvaartforum.com, Kapitein Rob, 07-10-2012:
… … Even een beetje duidelijkheid proberen te scheppen. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er drie “Waterway’s” geweest, die bij de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” N.V. hebben gevaren:
– “Waterway III” (van 1920 tot 1937)
– “Waterway IV” (van 1920 tot 1934)
– “Waterway V” (van 1922 tot 1925). … …
Zie echter de opmerking over de scheepsnaam “Waterway IV” hierboven.
Bronnen:
– Piet van Damme’s Tuglist, 2012 (via Kapitein Rob, sleep en duwvaartforum).
– Gert Schouwstra, sleep en duwvaartforum.
– Jaap Bijl, sleep en duwvaartforum.