s.s. “Waterweg III”, 1920 – 1937, stoomsleepboot.

Foto boven: Stoomsleepboot s.s. “Waterweg III” van Scheepsbouw Mij. “Nieuwe Waterweg”, hier later als s.s. “Mars II”.

Scheepswerf: Gebouwd in 1901 bij MacColl & Pollock, Sunderland (GB). 
Opdrachtgever: Onbekend. 
Tonnage: 31 brt. 
Hoofdafmetingen: L = 21,60 m, B = 5,15 m, d = 2,30 m. 
Voortstuwing: Compound 2 cilinder stoommachine van MacColl & Pollock, ketel van MacColl, 210 ipk, 1 schroef. 
Verdere gegevens: Gebouwd als trawler / sleepboot. 
Brandmerk: (NLD) 344 Haarlem 1910 / Brandmerk (NLD) 1782 B. Gron. 1937 / IVR 22.01782. 
Opmerking: Dit schip wordt in de literatuur soms ook aangeduid met “Waterway III”. De leggers van de LVBHV spreken echter over “Waterweg III”, derhalve is deze scheepsnaam hier vooralsnog gehandhaafd! 

Historie:
Eerste naam en eigenaar in 1901 onbekend. 
In 1910 als “Vischjan” (IJM 168) naar N.V. Reederij Visch Jan, IJmuiden. 
In 1918 voortstuwing d.m.v. een 210 pk vertikale compound stoommachine met een oppervlakte condensor, no. 365, type 1TV65 / 69.4 / 1918, nieuwe ketel van Boon. Opgeleverd door Boon, Molema & de Cock te Hoogezand. 
Van 1918 tot 1920 als s.s “Vischjan I” (IJM 82) gevaren voor N.V. Vischploeg (Jan Visser Hzn te IJmuiden) als sleepboot / trawler. De vorige trawler met deze naam van dit bedrijf was in 1917 met man en muis op de Noordzee vergaan tijdens het vissen, als gevolg van een mijnexplosie op positie 53.46° NB en 04.47° OL. 
Van 1920 tot 1937 als s.s. “Waterweg III” naar Scheepsbouw Mij. “Nieuwe Waterweg” te Schiedam. Op 14 januari 1925 werd het schip (met de Schiedamse scheepswerf) eigendom van de RDM. 
Van 15-05-1937 tot 01-10-1937 als s.s. “Willem” naar W. de Boer te Dordrecht. 
Van 1937 tot 1956 als s.s. “Mars II” gevaren voor N.V. Stoomsleepdienst Mars te Rotterdam. 
Deze stoomsleepboot “Mars II” werd in 1956 vervangen door een nieuwe motorsleepboot “Mars II”. De oude stoomsleepboot “Mars II” werd toen afgevoerd en gesloopt. Op 28 september 1956 doorhaling van de teboekstelling. 

Citaten:
– www.kustvaartforum.com, Kapitein Rob, 07-10-2012: 
… … Even een beetje duidelijkheid proberen te scheppen. Voor zover ik heb kunnen nagaan zijn er drie “Waterway’s” geweest, die bij de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” N.V. hebben gevaren: 
  – “Waterway III” (van 1920 tot 1937) 
  – “Waterway IV” (van 1920 tot 1934) 
  – “Waterway V” (van 1922 tot 1925). … …

Zie echter de opmerking over de scheepsnaam “Waterway III” hierboven. 
– www.kustvaartforum.com, Jaap Bijl, 09-10-2012: 
… … Er wordt ook in G.B. getwijfeld of de naam van bouwwerf van de VISCHJAN inderdaad MacColl & Pollock te Sunderland is. Dit bedrijf construeerde nl. alleen stoommachines en ketels. Bekend is dat door het bedrijf machines en ketels werden gebouwd t.b.v. Nederlandse werven. … …
– www.kustvaartforum.com, Kapitein Rob, 09-10-2012: 
… … Jaap, je zou gelijk kunnen hebben voor wat betreft de bouwwerf. Een andere bron vermeldt Scheepswerf Boon, Molema & De Cock (met ceeooceekaa) te Hoogezand. Het bouwjaar is dan niet 1901, maar 1918. … …
– www.kustvaartforum.com, Jaap Bijl, 09-10-2012: 
… … De boot werd in 1918 bij Boon, Molema en de Cock vermoedelijk alleen van een nieuwe ketel voorzien. … …

Bronnen:
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
– www.kustvaartforum.com (Jan Walpot / IJsselmeer / Kapitein Rob / Wout Bij). 
– De sleepboten van N.V. Stoomsleepdienst Mars (1935-1972), door J. Toussaint en uitgegeven door BASM.