s.s. “Saparoea”, 1931, motorisering.
Foto boven: Het vracht-passagiersschip s.s. “Saparoea” (1921) van de SMN, in 1931 gemotoriseerd.
Dit schip werd in 1921 door de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij voor de Scheepvaart Maatschappij “Nederland” gebouwd, zie ook pagina RDM-071 van deze website.
Omschrijving:
In 1931 werd het schip bij de RDM omgebouwd van een stoomschip naar een motorschip. Daarvoor werd een van de twee motoren van het passagiersschip “P.C. Hooft” gebruikt: een Sulzer twee-tact, acht-cilinder luchtverstuivermotor van 4000 ipk met een boring van 680 mm. Tevens werden drie nieuwe hulpmotoren van Sulzer op het schip geplaatst. Van de oude installatie bleven alleen twee ketels aan boord voor de tankverwarming, de dekwerktuigen en de hutkachels. De tweede motor werd geplaatst in het zusterschip “Salawati”.
Citaten:
– www.kombuispraat.com, 10-04-2010, Roy:
… … Misschien ook wel interessant om te weten, voor wat betreft de “Saparoea”. Het was een schip uit een serie van drie schepen, t.w. “Salabanka”, “Saleier” en “Saparoea”. De serie werd uitgebreid met de iets afwijkende “Salawati”, “Simaloer” en “Sembilan”. Alleen de “Saparoea” is bij de R.D.M. gebouwd.
Twee schepen kregen in 1931 een dieselmotor, dat waren de “Saparoea” en de “Salawati”. De motoren kwamen uit het passagiersschip “P.C. Hooft”, welke nieuwe sterkere motoren kreeg. Het stoomvermogen was 3600 pk en als m.s. 3500 pk. In 1924 werd deze serie van 2 maal 3 schepen nog eens uitgebreid met de “Singkep” en de “Soemba”, die zeer sterk overeen kwamen met hun voorgangers. … …
Artikelen:
Bronnen:
– Arendnet
–