s.s. “Nedlloyd Delft”, containerschip, 1978, o.a. schroeven schoonmaken.

Foto boven: 26-01-1978. s.s. “Nedlloyd Delft” ligt voor onderhoud in dok 10 van de RDM.

Omschrijving:
Rond 1978 onderging Containerschip s.s. “Nedlloyd Delft” een dokbeurt in dok 10 van de RDM. 

Citaat: 26-6-2024. E-mail van Joep Gloudemans uit Rhenen:

“Met de twee stoomturbines lag het brandstofverbruik op zo’n 400 ton
per dag bij een dienstsnelheid van 26 knopen, wat door de hoge
olieprijs na de oliecrisis van 1973 en de oliecrisis van 1979 steeds
minder rendabel werd. Daarom werden de turbines en de Foster Wheeler
stoomketels in 1981 bij Mitsubishi Heavy Industries vervangen door
twee Sulzer 8RND90 dieselmotoren met opgeteld 50.881 pk waarmee de
vaart op zo’n 21 knopen lag. Ook de bulbsteven werd aangepast voor de
lagere vaart.”

Ik was als werktuigkundige bij de nieuwbouw betrokken en heb ook nadien in totaal 6 reizen als dienstdoend 3e werktuigkundige met haar gemaakt voordat ik in ’76 aan wal ging. Ik weet dus goed dat zij in aanvang geen m.s. Nedlloyd Delft was, maar s.s.

Vriendelijk dank voor de info Joep!

Bronnen:
– Bas van Raamsdonk 
Stadsarchief Rotterdam.