s.s. “Laomedon”, 1945, vrachtschip, dokbeurt.

Foto boven: Het stoomvrachtschip s.s. “Laomedon”, het 1e schip dat na WO-II weer bij de RDM in dok kwam.

De eigenaar van het stoomvrachtschip s.s. “Laomedon” was de Blue Funnel Line. Het schip was in 1912 gebouwd bij de werf Workman Clark te Belfast. Haar tonnage was 6693 grt en ze had een dienstsnelheid van 11 kn. 

Omschrijving:
Het stoomvrachtschip s.s. “Laomedon” van de Blue Funnel Line was het 1e schip dat na WO-II weer bij de RDM in dok kwam voor een dokbeurt. Dat gebeurde op 6 september 1945 in het toen pas gelichtte en met spoed weer herstelde Prins Hendrik Dok 4.

Citaten:
– http://www.red-duster.co.uk/BLUEFUN11.htm: 
… … “Laomedon” (1) was built in 1912 by Workman Clark at Belfast with a tonnage of 6693 grt, a length of 443ft, a beam of 52ft 9in and a service speed of 11 knots. Sister of the “Perseus”, she was built for the China Mutual Steam Navigation Co. During the First World War she was was variously use by the governments of India, Portugal, France, Serbia and Russia as well as carrying frozen meat and trooping in the Mediterranean. On 2nd April 1916 she was forced to use her stern gun to fight off a U-boat attack in the Mediterranean. On 22nd December 1949 she was sold to Bisco and broken up at the yard of Shipbreaking Industries Ltd at Faslane. … …

Artikelen:
– Het 1000e schip in dok 4, personeelsblad “De Wekker”, september 1951.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
Shipsnostalgia