1904. s.s. “Gelderland” en s.s. “Widgeon”, aanvaring.
Foto boven: De door een aanvaring gehavende schepen s.s. “Gelderland” en s.s. “Widgeon”, beiden gerepareerd door de RDM. De foto’s zijn gevonden door Corrie van Oosten († 14 mei 2023) ergens in een lade van RDM afdeling Inkoop waar zij 23 jaar werkzaam was.
Omschrijving:
Op 10 maart 1904 hadden s.s. “Gelderland” en s.s. “Widgeon” een aanvaring op de Maas voor de Parkkade in Rotterdam, zie het krantenknipsel in Foto 3. Beide schepen hadden boven de waterlijn een flinke schade aan de boeg, de “Widgeon” had zelfs een gat van 2 x 3 meter, zie de Foto’s boven. Ze werden allebei bij de RDM gerepareerd.
In 1907 deed stoomschip “Widgeon” het nog eens dunnetjes over, zie het krantenknipsel in Foto 2. In 1911 kwam – met 3 slachtoffers – dan toch het einde van de “Widgeon”, zie het krantenknipsel in Foto 3.
Het stoomschip “Gelderland” verging het niet veel beter. Haar einde kwam – zonder slachtoffers – in 1914, zie de twee citaten van Roy hieronder.
Citaten:
– www.kombuispraat.com, Theo Horsten, 27-05-2012:
… … De “Widgeon” werd in 1876 gebouwd bij Charles Mitchell & Co. in Low Walker aan de Tyne. Het was bouwnummer 333, bestemd voor de General Steam Navigation Company. Het schip was 933 brt groot en was 66,90 meter lang en 8,70 meter breed. Ze was uitgerust met een compound machine.
Ze voer op de lijn Rotterdam-Londen, maar kwam zo nu en dan ook in Amsterdam, want met enige regelmaat wordt ze gemeld als “IJmuiden gepasseerd”. … …
– www.kombuispraat.com, Roy, 27-05-2012:
… … Ook nog even wat gegevens over de “Gelderland” (I) van de S.S.M. uit Rotterdam.
Het schip werd in 1900 opgeleverd door de Blyth Shipbuilding Company Ltd. uit Blyth in de U.K. Ze heeft maar één jaar voor de S.S.M. gevaren en werd in 1901 zonder naamsverandering verkocht aan de Nederlandsche Lloyd te Rotterdam.
Op 19 maart 1903 bij Maassluis op de gezonken Britse “Woolwich” gestoten en aan de grond gezet.
(Chronologisch komt hier dus de bovengenoemde aanvaring op 10 maart 1904 met s.s. “Widgeon” tussen.)
Is op 18 juli 1910 in de Elbe in aanvaring gekomen met de Britse “Clio”, maar kon de reis voortzetten.
In 1912 naar Italië verkocht en hernoemd in “Erna”.
In 1914 door de Russen geconfisceerd en in hetzelfde jaar tot zinken gebracht.
Lll x B x H x d = 75,90 x 11,15 x 5,59 x 4,90 meter.
1539 brt en 962 nrt groot, geen tussendekken.
Eén 3 cilinder triple expansie stoommachine, 900 ipk, twee ketels, snelheid 9 knopen. … …
– www.kombuispraat.com, Roy, 28-05-2012:
… … Nog even de “Gelderland” om je archiefje wat kompleter te maken.
Als “Gelderland” bij de S.S.M. had ze als naamsein NSWH. De Nederlandsche Lloyd was overigens een dochter van de S.S.M. Toen ze aan de Italianen verkocht werd en hernoemd in “Erna” was de eigenaar J. Vesely uit Triëst. Als managers werd opgegeven: Brajak & Armerich. Op 5 augustus 1914 werd ze door de Russen naar Maripol opgebracht en verbeurd verklaard. Op welke gronden weet ik overigens niet. De Russen wilde haar, en drie andere schepen, gebruiken om de Turkse haven Zonguldak te blokkeren. Hiertoe werden ze volgeladen met stenen en cement en vertrokken op 20 december 1914 in konvooi uit Sevastopol. Het plannetje draaide op niets uit en ze werd door haar eigen bemanning ten Noorden van de haven in diep water afgeborreld.
Dan nog wat exacte technische data.
Twee stuks Schotse ketels: v.o. 272 m2 en waterdruk 12 atm. Bouwer van machine en ketel: McColl & Pollock Ltd. te Sunderland. Boring x slag van de machine: 520 – 840 – 1370 x 920 mm. Haar bouwnummer bij de Blyth Shipbuilding Co. was 101. De technische data komen niet uit Lloyd’s, dus dat ze echt exact zijn durf ik niet te garanderen. … …
Bronnen:
– Rob van den Broek, ‘s-Hertogenbosch.
– Kombuispraat (Theo Horsten, Frans/ Goofy en Roy).