Roerstevens 2 ULCC’s, 1978, Shell tankers.

Foto boven: Een roerkoningset voor een Shell tanker in aanbouw; zie ook de dikke huidplaten van 105 mm. 

Zware roerstevensecties in aanbouw door Scheepsnieuwbouw & Offshore. 
Twee reusachtige roerstevensecties in aanbouw bij onze afdeling Scheepsnieuwbouw & Offshore vormen een interessant, maar moeilijk stukje scheepsbouw. De eigenlijke opdracht hiervoor is geboekt door WF. In verband met capaciteitsgebrek bij WF werd deze bijzondere order in de tweede helft van 1977 uitbesteed aan de RDM. 
De zeer grote roerstevensecties zijn bestemd voor de laatste van een serie van vier ULCC’s (Ultra Large Crude Carriers) van 540.000 dwt elk. Deze zeer grote olietankers zijn gebouwd en nog in aanbouw in Frankrijk voor de Shell. De zes roerstevensecties voor de eerste drie tankers zijn de afgelopen jaren gebouwd door WF & RDM Algemene Werktuigbouw. 
Gewichtig 
Het samenstellen van de roerstevensecties is een gewichtige zaak. Niet alleen is hiervoor een hoog vakmanschap vereist, maar tevens een geschikte outillage. Eén complete roerstevensectie weegt namelijk 250 ton. Er worden gietstukken in verwerkt variërend van 25 tot 35 ton per stuk. 
Elke roersteven wordt in twee gedeelten gebouwd. Een zogenaamde roerkoningset van 127 ton en een kraagstuk van 115 ton. Zodra deze twee gedeelten gereed zijn volgt het samenbouwen tot één complete roersteven. Dit samenbouwen zal plaatsvinden onder aan helling 8, opdat de stevens gemakkelijk door een bok getransporteerd kunnen worden. 
Warm lassen 
Behalve de zware gietstukken worden er nog eens huidplaten toegepast van minimaal 40 en maximaal 105 mm dik. Deze huidplaten van een speciale scheepsbouwkwaliteit worden in verband met de materiaaldikte door middel van gas- en electrische verwarming warm gelast. Tijdens het lassen houdt men met schietloden de zaak goed in de gaten. Naderhand controleert men met behulp van ultrasoon onderzoek de kwaliteit van het laswerk. 
Alvorens de twee gedeelten samen te bouwen wordt de roerkoningset van 127 ton spanningvrij uitgegloeid. 
Maatvoering De samenstelling van de roerstevensecties vraagt een uiterst nauwkeurige maatvoering. De roeren komen namelijk niet op de normale manier aan het schip te hangen. Recht van achteren gezien wijken zij zes graden uit naar buiten en recht vanaf opzij gezien steken zij eveneens zes graden naar achteren. Op de hierbij afgedrukte foto is dit vrij duidelijk te zien. De foto tevens geeft een indruk van de geweldige afmetingen van de stevens. De hoogte bedraagt circa 13,5 meter, de breedte 4,5 meter en de lengte 8 meter. 
Thans is men ongeveer op de helft met de bouw, waarbij men qua planning goed op schema ligt. Oplevering dient te geschieden in oktober/ november aanstaande. 
(Bron: Nieuws van de RDM, april/ mei 1978) 

Omschrijving: 
Twee reusachtige roerstevensecties werden in 1978 door de afdeling Scheepsnieuwbouw & Offshore vervaardigd voor ULCC’s van Shell. Deze opdracht werd door WF naar de RDM doorgeschoven. 

Artikelen: 
– Zware roerstevensecties in aanbouw door Scheepsnieuwbouw & Offshore, Nieuws van de RDM, april/ mei 1978, blz 4: PB-1978-04-05.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.