Reparatie krukas, 1976, “Calypso N”.

Foto boven: De Machinefabriek voerde in 1976 een omvangrijke krukasreparatie uit aan hoofdmotor van de “Calypso N”.

Omvangrijke krukasreparatie aan hoofdmotor “Calypso N”.
Het Griekse vrachtschip “Calypso N” meerde half juli 1976 af bij de Nieuwe Waterweg met zware averij aan de hoofdmotor. Bij inspectie bleken alle lagers uitgelopen en de krukas zwaar beschadigd te zijn. Ondanks buitenlandse concurrentie verkreeg de Nieuwe Waterweg de reparatie opdracht. De motor wordt geheel gedemonteerd. Het lichten van de krukas gebeurde met behulp van een drijvende kraan, die de as naar de machinefabriek van de RDM transporteerde. Daar werd de krukas in vier stukken gebrand. Vier krukken waren nog goed bruikbaar. De beschadigde en afgebrande ashalzen werden hieruit verwijderd. Daarvoor in de plaats kwamen nieuwe door ons geleverde ashalzen. Kruk nummer vijf werd afgekeurd. De machinefabriek vervaardigde daarom een compleet nieuw exemplaar. Het vervangen van de ashalzen omvatte onder meer het draaien plus honen van de gaten in de krukwangen en het krimpen van de nieuwe ashalzen. De machinale bewerking van de krukas en onderdelen daarvan vond successievelijk plaats op de grote krukassenbank, grote pennenbank, carrousselbank, kotterbank en hoonbank. Op een kleinere bank zuiverde men de stuwas en de as voor aandrijving van de spoelpomp op. Met deze omvangrijke klus is duidelijk aangetoond, dat wij het vervaardigen van een krukas nog helemaal meester zijn. Intussen gingen op de Nieuwe Waterweg de werkzaamheden aan de motor gewoon door. Daar werden onder andere alle hoofdlagers vernieuwd en alle andere lagers opnieuw ingegoten en bewerkt. Nadat de krukas gereed was, volgde de opbouw van de motor. Een en ander zal eerst medio september klaar zijn, waarna een proefvaart zal plaatsvinden. Al eerder had de “Calypso N” in dok een speciale survey beurt ondergaan. 
(Bron: Nieuws van de RDM, augustus 1976) 

Omschrijving:
Het Griekse vrachtschip “Calypso N” meerde half juli 1976 af bij de Nieuwe Waterweg met zware averij aan de hoofdmotor. Bij inspectie bleken alle lagers uitgelopen en de krukas zwaar beschadigd te zijn. Het geheel werd bij de NW en de RDM gerepareerd. 

Citaten:

Artikelen:
– Omvangrijke krukasreparatie aan hoofdmotor “Calypso N”, Nieuws van de RDM, augustus 1976, blz 4: PB-1976-04.pdf.

Bronnen: 
– Artikelen hierboven.