“Prins Bernhard” Dok 9, 1959 – 1983, drijvend droogdok.

Foto boven: Dokken 9 en 10 na het faillisement.

Tonnage: 42.000 ton. 
Hoofdafmetingen:

Historie:
De pontons van dit dok werden gebouwd door de Belgische werf Jos Boel & Zn in Temse en de zijkasten door de firma Kloos in Kinderdijk. De inkoopcombinatie Coopra uit Rotterdam was betrokken bij de levering van het staal. Het verslepen van het dok naar de RDM-werf werd gedaan door L. Smit & Co. 
Op 1 mei 1959 werd het nieuw-gebouwde 42.000 tons “Prins Bernhard Dok 9” in de Heysehaven van de RDM in gebruik gesteld met het dokken van de “Rotterdam”. Het dok is geschikt voor tankers tot 85.000 ton draagvermogen. 
Dezelfde maand zou ook het nog grotere 54.000 tons “Prins Bernhard Dok 10” in de Heysehaven arriveren. Men hoefde toen voor het dokken van zeer grote schepen niet meer uit te wijken naar Wilton-Fijenoord, aan de overkant van de Maas in Schiedam. 
Het “Prins Bernhard Dok 9” werd 25 jaar later – in 1984 na het faillisement van de RDM – verkocht aan de Koreaanse scheepswerf Deawoo en ging daarna daar door het leven als “Okpo Royal Dock”. Okpo is de naam van de plaats in Korea waar de werf Deawoo is gevestigd. 

Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee: 
… … Al in 1949 werd Dok 8 gekocht en in de Heysehaven gestationeerd. Later volgde Dok 9 (1959) waarvan de pontons werden gebouwd door de Belgische firma Jos Boel en de zijkasten door de firma Kloos. … …

Artikelen:
– Prins Bernhard Dok 9 in gebruik, personeelsblad “De Wekker”, mei 1959, blz. 1 en 3-4: PB-1959-05.pdf

Bronnen:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, 1998, ISBN: 90 732 3516 2. 
– “RDM Inzicht”, september 1987. 
– Archief Piet Holswilder – Maassluis.