“Pontus”, tanker, 1976, achtersteven- en roerschade.

Foto boven: De Liberiaanse tanker “Pontus” was in augustus 1976 bij de RDM met achtersteven- en roerschade.

Omvangrijke roerreparatie aan Liberiaanse tanker “Pontus”. 
Bij de Nieuwe Waterweg verscheen eind augustus de 26.468 dwt tanker “Pontus”. Met schade aan roer en achtersteven werd zij in dok 4 drooggezet. 
De achtersteven diende gerecht te worden. Met electrische gloeispiralen verwarmde men de steven gedurende vijf uur op 800 graden Celcius, waarna het rechtdrukken over 10,5 centimeter plaatsvond. 
Het uitkotteren van het conisch gat in de hak vóór de verbindingssteven gebeurde met mobiele kotterapparatuur. In de werkplaats kreeg het roer en de roerkoning een machinale bewerking. 
Door een goede inzet van de betrokken werknemers was het karwei zeer vlug gereed. 
(Bron: Nieuws van de RDM, september 1976) 

Omschrijving: 
De Liberiaanse tanker “Pontus” was in augustus 1976 bij de RDM met achtersteven- en roerschade. 

Artikelen: 
– Omvangrijke roerreparatie aan Liberiaanse tanker “Pontus”, Nieuws van de RDM, september 1976, blz. 8: PB-1976-09.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.