Passagiersschip s.s. “Himalaya”, 1959, verbouwing.

Foto boven: Het passagiersschip s.s. “Himalaya”

Aan het eind van november 1959 beheerste weer een groot passagiersschip de omgeving van de RDM-werf. Op vrijdag 27 november 1959 werd het 28.000 ton metende dubbelschroef passagiersschip “Himalaya” bij de RDM verwacht en werd er definitief een begin gemaakt met een belangrijke, inwendige verbouwing. 
Enkele gegevens van de “Himalaya”: lengte over alles 709′-0″ = 216,10 m, breedte 90′-6″ = 27,58 m, hoogte tot C-dek 50′-0″ = 15,24 m, max. inhoud (bruto tonnenmaat) 27.954 registerton a 2,83 m3, diepgang 31′-0″ = 9,45 m, aantal dekken 13, aantal passagiers 1163 (762 eerste klasse, 401 toeristen klasse), bemanning 631, vermogen 34.000 apk en snelheid 22,5 kn. 

Omschrijving
Al gedurende enkele maanden was men op de tekenkamers met de nodige voorbereidingen bezig; ook in de werkplaatsen werd er koortsachtig gewerkt om direkt na de aankomst van het schip het karwei te kunnen aanpakken. Het schip, dat in september 1949 door Vickers-Armstrongs Ltd. aan de Peninsular and Oriental Steam Navigation Company (P&O) werd overgedragen, onderging in de periode van 27 november 1959 tot 3 februari 1960 o.a. de volgende verbouwingen. 
Door het gehele schip werden ca. 50 nieuwe fan-installaties voor de air-conditioning geplaatst, nieuwe machinekamers met installatie hiervoor werden tussen de schroefas tunnels ingericht, waarmee belangrijk veel isolatiewerk en kanalenuitbreiding gepaard ging. De rooksalon, op het C-dek achter, werd aanmerkelijk vergroot. De kinderkamer met speelplaats werd door deze uitbreiding opnieuw ingericht op het B-dek achter. De toeristen klasse eetsalon, achter de keuken op het D-dek, werd met ca. 50 zitplaatsen uitgebreid. Bij een aantal passagiershutten werden 152 nieuwe douchekamers worden gebouwd. Het radiostation op het sloependek werd vernieuwd. T.p.v. alle trappenhuizen werden brandschotten geplaatst. Het gehele schip werd in- en uitwendig opnieuw geschilderd. Uiteraard werden voor deze verbouwing en vernieuwing nog vele belangrijke werkzaamheden verricht, (pijpleidingen, meubilair, electrische installatie, enz. enz.) die – gezien de beschikbare tijd van nog geen tien weken – de grootste inspanning vergden. 
Op de Foto boven vertrekt het vernieuwde schip op 3 februari 1960 van de RDM-werf naar Londen. 

Artikelen:
– Een belangrijk karwei, personeelsblad “De Wekker”, oktober 1959, blz. 11: PB-1959-10.pdf
– De “Himalaya”, personeelsblad “De Wekker”, februari 1960, blz. 8: PB-1960-02.pdf.

Bronnen: 
Stadsarchief Rotterdam.