m.s. “Waterweg II”, 1920 – 1931, motorboot.
Foto boven: Motorboot m.s. “Waterweg II” van de “Nieuwe Waterweg”, hier tussen 1950 en 1967 als m.s. “St. Antonius”.
Scheepswerf: Werf “Concordia”, S. Seijmonsbergen te Amsterdam.
Opdrachtgever: N.V. Rederij J.H. Bergmann te Amsterdam.
Tonnage: 4 ton.
Hoofdafmetingen: L = 13,50 m, B = 3,04 m, H = 1,60 m, d = 1,10 m.
Voortstuwing: Kromhout motor, 1 cilinder, nr. 588, 18 apk.
Verdere gegevens: Brandmerk 4931 Amst.1911.
Historie:
In 1911 als m.s. “Nautica door scheepswerf Concordia gebouwd voor N.V. Rederij J.H. Bergmann te Amsterdam.
In 1920 als m.s. “Waterweg II” naar N.V. Scheepsbouw Mij. “Nieuwe Waterweg” te Schiedam. Op 14 januari 1925 werd het schip (met de Schiedamse scheepswerf) eigendom van de RDM.
In 1931 verkocht en hernoemd als m.s. “Zwerver”.
In 19?? hernoemd als m.s. “Wilskracht”.
In 194? hernoemd als m.s. “Belia”, Rotterdam.
In 1950 als m.s. “St. Antonius” naar Meulensteen te Luik. In dat jaar werd het schip gehermotoriseerd met een Latil dieselmotor, nr. 80502, 60 apk.
In 1957 als m.s. “St. Antonius” naar H. Diepenhorst te Antwerpen. In dat jaar werd het schip gehermotoriseerd met een 3 cilinder La Meuse motor, nr. C 111, 60 apk.
In 1967 als m.s. “Adma” naar A. Wildschut te Eisden.
In 1970 als m.s. “Krija” naar J. Dedroog te Aalst (BR. 11559).
In 1991 als m.s. “Tadrou” naar J. Dedroog te Erpe-Mere (BR. 29160).
In 1993 als m.s. “Odilia” naar H. Ramakers te Dilsen-Stokkem (BR. 33831). De naam “Odilia” (de 10e naam van dit schip!) is een Anglo-Saxische meisjesnaam en betekent “kleine rijke”. In dat jaar 1993 werd het schip gehermotoriseerd met een Daimler-Benz motor, nr. 6504211 (1959), 110 apk.
In 2002 ging het schip als m.s. “Odilia” naar Dirk Ramakers te Alken (België). Dankzij vele uren arbeid vaart het schip, nu anno 2012 en 101 jaar oud, nog steeds op de Belgische en Nederlandse wateren. Zie de website: De huidige ligplaats van het schip is op de Zuid-Willemsvaart bij de Dienst voor de Scheepvaart te Neeroeteren (België). Dit schip is verreweg het oudste nog bestaande schip, dat eigendom van de RDM geweest is.
Citaten:
– E-mail, Dirk Ramakers, 08-10-2012:
… … Toen we het onderwaterschip aan het dubbelen waren vonden we een oud metingsmerk, dat door wijlen Reurt Koster werd opgezocht in de kadastergegevens. Hij heeft zo de geschiedenis van onze boot compleet kunnen maken en de oude namen op een rijtje gezet. Martin de Boer, van de stichting BASM, beheert nu die gegevens.
Wat we echter nog steeds niet weten is, hoe ze er in haar “Waterweg II”-perode uitgezien heeft. Mocht je beelden opduiken uit die periode, dan horen we dat graag. … …
Bronnen:
– Jaap Bijl, sleep en duwvaartforum.
– Motorsleepboot “Odilia”.
– Dirk Ramakers, Tienen, België.