m.s. “Waterweg I”, 1965 – 1983, motorboot.

Foto boven: 11-9-1980. In dok 8 ligt het Amerikaanse schip s.s. “American Leader” met o.a. er voor de “Waterweg I” en de “Dockyard’s I, II en III.

Scheepswerf: A. van Bennekom, Sliedrecht. 
Opdrachtgever: Stuwadoors Maatschappij Progress N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 5,16 brt. 
Hoofdafmetingen: L = 15,02 m, B = 3,45 m, H = 1,87 m, d = 1,00 m. 
Voortstuwing: 172 pk, Caterpillar, no. 32b1222 / na hermotorisatie: 193 pk, Caterpillar, no. 67d2021. 
Verdere gegevens: Brandmerk: 11007 b Rott, 1961. Meetbrief: r 26319, d.d. 14-06-1961. 
Daar er bij de scheepswerf “Nieuwe Waterweg” rond 1920 vier schepen met de namen “Waterweg II” t/m “Waterweg V” in de vaart waren, zal er vermoedelijk toendertijd ook nog wel een “Waterweg I” en misschien ook nog wel een “Waterweg” bestaan hebben. Dit is slechts een vermoeden, want enige concrete informatie hierover kon nog niet gevonden worden. 
Let wel op: Smit Internationale Sleepdienst had (in elk geval na WO-II) ook sleepboten met de naam “Waterweg”, met of zonder een Romeins nummer. 

Historie:
Tewaterlating op 26-05-1961. 
Opgeleverd op 28-08-1961 als m.s. “Wally van Hall” aan Stuwadoors Maatschappij Progress N.V., Rotterdam. 
Walraven (Wally) van Hall was een Nederlandse verzetsstrijder in WO-II. Hij werd op 12 februari 1945 samen met zeven andere gijzelaars door de Duitse bezetter op de Jan Gijzenkade in Haarlem gefusilleerd. Op de plaats van de executie werd later een provisorisch monument opgericht. 
Op 28-01-1965 als m.s. “Waterweg I” naar Stuwadoors Maatschappij Muller-Progress N.V., Rotterdam. 
Op 28-01-1965 als m.s. “Waterweg I” naar Stolk’s Handelsonderneming N.V., Hendrik Ido Ambacht. 
Op 08-03-1965 als m.s. “Waterweg I” naar Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Op 30-03-1983 als m.s. “Waterweg I” naar R.D.M. Heijplaat bv, Rotterdam. 
Op 20-12-1983 als m.s. “Waterweg I” naar Conservator Beheer bv, Rotterdam. 
Op 27-11-1985 als m.s. “Waterweg I” naar M.C. van Schie, Zevenhuizen. 
Op 25-05-1987 als m.s. “Waterweg I” naar Barge Services bv, Krimpen aan de IJssel. 
Op 28-04-1989 als m.s. “Esther” naar Werf ’t Ambacht bv, Hendrik Ido Ambacht. Op 9 februari 2011 – dus bijna 50 jaren na haar tewaterlating – was ze nog steeds in dienst bij deze scheepswerf. 

Citaten:
– E-mail, Pleun Huijgen, 01-12-2010: 
… … Ik heb (rond 1970) ook nog even op de “Waterweg II” – nee, volgens mij heette dat scheepje “Waterweg I” – gevaren. Er stond een 6 cilinder Caterpillar motor in van ongeveer 150 pk. Als we een wedstrijdje deden met de “Dockyard I” samen, moest ik een stuk hout tussen de brandstofpomp duwen. Dan waren we sneller. … …
– E-mail, Pleun Huijgen, 30-01-2012: 
… … Ik heb maar even op dat scheepje gevaren; dat was toen de “V” in dok lag. Ik vergeet nooit dat ik, als het erg geregend had, de open kuip leeg moest lenzen. Er was een lenspomp gemaakt, die tegen de schroefas aangedrukt moest worden. Die schroefas moest ik met wat hars – uit zo’n klevende pot – insmeren. Vaak lukte dat niet, omdat de as onder water stond. Ik moest dan met een handlenspomp pompen. 
In het vooronder stond een oliekacheltje. De schipper, wiens kunstgebit nogal los zat, roosterde er altijd zijn boterhammen op. Dat rook lekker. Deze schipper (zijn naam weet ik niet meer) kon er niet tegen als de “Dockyard I” voorbij kwam. Ik moest dan een blokje hout tussen de brandstofpomp van de Caterpillar duwen en dan liepen wij iets harder. Dat vond hij blijkbaar leuk. … …

– Gastenboek, Jaap Besterveld, 02-05-2012: 
… … de “Waterweg I”, met als kapitein Willem Leeuwenstein. Zelf heb ik zo’n anderhalf jaar met Willem op dit schuitje (want meer was het niet) gevaren. … …

Bronnen:
Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111.
– ShipPhoto: Shipphoto
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
– Jaap Besterveld, Hendrik-Ido-Ambacht.