m.s. “Vittangi”, Ertstanker, 1957, aan de grond gelopen.

Foto boven: 7-6-1957. m.s. “Vittangi” gereed voor vertrek.

De “Vittangi” behoorde tot het grote Zweedse ertsconcern Traffic A.B. Grängesberg-Oxelösund te Stockholm, een goede klant van de RDM. Het schip, dat ook ingericht was als tankschip, had een draagvermogen van 21070 ton en een bruto inhoud van 16479 register ton. Haar afmetingen waren: lengte over alles 181,60 m, grootste breedte 22,76 m en diepgang 9,45 m. Het schip werd in 1953 door de Zweedse werf Kockums te Malmö opgeleverd. 

Omschrijving:
Deze ertstanker “Vittangi” uit Zweden is op 18-2-1957 voor de kust van Vlissingen op de Leugenaarsbank aan de grond gelopen en maakte daarna slagzij. Op 19-2-1957 liepen 6 ballasttanks vol en verlaat de bemanning het schip. De bemanningsleden werden opgevangen in een hotel. Met behulp van een kraan en enkele schepen werden hun persoonlijke bezittingen van boord gehaald en tevens werd een deel van de lading overgeheveld. Op 20-2-1957 wordt begonnen met het lossen van de lading en perslucht wordt in de ballasttanks geblazen. In eerste instantie was men zelfs bang dat het schip zou breken. Op 22-2-1957 komt het schip vlot, en met een aantal sleepboten naar de Buitenhaven van Vlissingen gesleept om de resterende lading te lossen.
Het schip werd daarna voorzichtig naar de RDM gesleept, waar het op 1 maart 1957 in dok 8 werd gedokt. Aangezien men niet precies wist wat de schade was, geschiedde het oppompen van het dok met de uiterste zorgvuldigheid. 
De schade bleek aanzienlijk te zijn. Aan stuurboord, ongeveer 3,50 m uit hart schip, was de 22 mm dikke bodem van vóór tot even voor midscheeps over een lengte van 49 m opengescheurd ter plaatse van een langsschot, dat eveneens zwaar beschadigd was. Aan het einde van de scheur, iets voor midscheeps, was de bodem over een oppervlakte van ca. 25 x 17 m ingedeukt tot een grootste diepte van ca. 1,20 m en bovendien gescheurd. In de bodem van het achterschip aan stuurboord bevond zich nog een deuk van ca. 12 x 7 m, met een grootste diepte van ca. 30 cm. 
Voor herstel van deze aanzienlijke schade was een groot aantal platen van bijzonder staal nodig. Deze binnen een korte tijd op de werf geleverd te krijgen was een groot probleem, aangezien de staalfabrieken overal met gecontracteerde leveringen zaten. Met veel moeite en veel onderhandelen lukte het echter hiervoor een oplossing te vinden en konden de staalplaten tijdig geleverd worden, waarna het schip hersteld kon worden. 

Citaten:
– Kombuispraat, Aad van Staveren, 11-11-2012: 
… … Na een maand of 3-4 konden wij al van uit Port Said terug naar Nederland met de losse boot. Toen we voor de Waterweg kwamen moesten we op topsnelheid naar Vlissingen om de “Poolzee” af te lossen bij de gestrande bulkcarrier “Vittangi”. Het is gelukt om dit schip van ondergang te behoeden en nadat ze veilig in de Buitenhaven van Vlissingen was afgemeerd, konden we naar Maassluis. Enkele dagen hierna hebben we met de “Gele Zee” de “Vittangi” naar de RDM gesleept voor reparatie. … …

Artikelen:
– De Vittangi, personeelsblad “De Wekker”, maart 1957, blz. 4 en 5: PB-1957-03.pdf.

Bronnen:
Wikimedia