m.s. “Regina D.”, tanker, 1969, aanvaring.

Foto boven: 18-8-1969. De tanker “Regina D.” met flinke kopschade, een hele hap er uit.

Oorspronkelijke naam m.s. “Rudolf Oetker”. 
Het schip werd te water gelaten op 08-05-1954 bij Deutsche Werft (#668) en opgeleverd op 30-06-1954. 
Afmetingen: 18120 dwt, Loa = 177,20 m, Lpp = 164,60 m, B = 22,00 m. 
In 1967 omgedoopt in m.s. “Regina D.” en in 1971 in m.s. “Bolgios”. In 1972 gesloopt te Bilbao. 

Grote “klussen” voor afdeling reparatie.
De maand augustus 1969 heeft onze afdeling reparatie spectaculair werk gebracht. Behalve de schepen die voor een normale onderhoudsbeurt naar de RDM kwamen, arriveerden tijdens deze maand twee schepen met flinke tot zware beschadigingen voor reparatie aan onze werf. Het begon … … … 
“Regina D.”: zware kopschade
De andere “reparatieboot”, die in augustus op ons bedrijf de gemoederen bezighield, was de “Regina D.”. Menigeen zal op maandagmorgen 18 augustus 1969 de naast het dokkantoor gelegen Griekse tanker met verbazing hebben bekeken. De kop van het 12.858 brt metende schip was een groot gapend gat. Toch was het schip op eigen kracht van het Duitse Kiel naar Rotterdam komen varen. De zware kopschade was het gevolg van een scheepsbotsing tussen de Griekse tanker en het Franse schip “Pentellina”. Dit scheepsongeluk, waarbij niemand persoonlijk letsel opliep, vond in de nacht van 8 op 9 augustus plaats in de Baltische Zee. Met uitzondering van het bakdek werd het voorschip van de “Regina D.” tot aan ruim één volledig in elkaar gedrukt. De gehavende tanker wordt op ons bedrijf van een geheel nieuwe voorsteven voorzien, waarmee ettelijke honderden tonnen staal zijn gemoeid. 
Het Griekse schip kwam enkele dagen na aankomst nog even in het nieuws in verband het een brandje aan boord, dat zich spectaculair liet aanzien, maar in feite niet veel om het lijf had. 
Het reparatiekarwei was begroot op 35 dagen. Vanaf deze plaats een compliment aan allen die ertoe hebben bijgedragen, dat deze opdracht binnen dit korte tijdsbestek tot een goed einde werd gebracht. 
Inmiddels heeft de afdeling reparatie alweer twee nieuwe karweien geboekt, die tot in de tweede helft van oktober zullen voortduren. Het betreft werkzaamheden aan het Joegoslavische m.s. “Banija” op de RDM en aan het m.s. “Homer” op de NW. 
(Bron: Nieuws van de RDM, september 1969) 

Omschrijving:
In de nacht van 8 op 9augustus 1969 heeft de “Regina D.” een zware aanvaring met het Franse schip “Pentellina” in de Baltische Zee. Geen persoonlijke ongelukken, wat een wonder. Men bereikte op eigen kracht Kiel en op 18 augustus komt het schip voor reparatie naar Rotterdam. 
De RDM spreekt af dit klusje binnen vijf weken even te klaren. Door de zware concurrentie in die dagen wilde men dit kluifje dolgraag hebben, en waarachtig, het lukte in 35 dagen om met honderden tonnen nieuw staal het schip in haar oorspronkelijke staat te herstellen. 
Jammer eigenlijk dat het schip ruim twee jaar later al gesloopt is. 

Citaten:

Artikelen:
– RDM repareert Griekse tanker “Regina D. / “Regina D.” geheel hersteld door de RDM opgeleverd, Schip en Werf: AR-1969E-S&W.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 59/60. 
– Kombuispraat: Jos Komen. 
– Dutchfleet