m.s. “Oceanus”, bulkcarrier, Uitgebreide reparaties.

Foto boven: 8-2-1981. Griekse “Oceanus” ex “Mylla” (1968).

Zie ook: m.s. “Oceanus” in 1968.

Uit “Nieuws van de RDM” April/ Mei 1981.

Uitgebreide reparaties aan bulkcarrier “Oceanus”

Enige tijd terug kreeg de afdeling Reparatie de opdracht voor het herstel van schade aan de bulkcarrier “Oceanus” (51.590 dat). Dit schip van de Griekse reder Economou & Co. had bij Leningrad ijsschade opgelopen aan SB en BB ter hoogte van ruim 1,2 en 3.

Bij het droogzetten in het dok op 9 februari bleek de schade dermate omvangrijk, namelijk aan weerszijden over ca. 50 meter lengte, dat bij het herstel inclusief de internals zo’n 60 ton staal is verwerkt. De nieuwe huidplaten werden bij de RDM gegrit, gemald, afgetekend en voorgebrand. Bij Wilton-Fijenoord werden de platen vervolgens in de juiste vorm gedrukt, waarna bij de RDM deze platen op de juiste maat werden gebrand en aangebracht. Tegelijkertijd nam men de upper wingtanks no. 1 aan SB en BB onder handen, waarvoor circa 35 ton staal nodig was. Een ingrijpende reparatie vanwege de zeer gecompliceerde vorm van de tanks als gevolg van de vorm van het schip te plaatsen.

Tevens onderging de dubbele bodemtanks en upper wingtanks een speciale survey, waarmee zeer veel reparaties gepaard gingen.

Twee kilometer

Voorts werden van het ballast bilge systeem alle hydraulische leidingen vernieuwd. Dit betreft ruim twee kilometer leiding, die zich bevindt in de duct-keel, een vrij nauwe koker in het midden van de dubbele bodem over de volle lengte van het schip. In zo’n duct-keel, die vrijwel altijd smerig is, heeft men nauwelijks bewegingsruimte en men moet in dit geval uit de vele gebundelde leidingen de juiste aansluitpunten uit elkaar kunnen houden.

Ook de dieselgenerator gaf veel werk. De oude 7 cilinder diesel motor werd vervangen door een nieuwe 5 cilinder met groter vermogen. Dit betekend onder meer een nieuwe fundatie voor de motor en alle leidingwerk opnieuw nasmaken, een karwei waar veel werk mee gemoeid is.

De reparatie van de “Oceanus” kenmerkte zich door een grote gevarieerdheid en bovendien door de bijzonder veel bijkomende werkzaamheden. Na een verblijf van zes weken kon het schip op 20 maart de weg verlaten. De “Oceanus” is het derde schip van Economou , dat binnen een half jaar bij de RDM is gerepareerd. Al eerder herstelden wij de “Nephele” en de “Argonaut”.