m.s. “Dockyard XV” (2), 1958 – 1973, werfveerboot.

Foto boven: Veerboot m.s. “Dockyard XV” (2), in 1958 voor RDM-personeelsvervoer van en naar Goeree-Overflakkee.

Scheepswerf: Brugge. 
Opdrachtgever: Gemeente Antwerpen. 
Tonnage: 71,93 brt. 
Hoofdafmetingen: L = 30,34 m, B = 6,12 m, d = 2,25 m. 
Voortstuwing: 500 pk MWM, bouwjaar 1951, no. 2611-oh. 
Verdere gegevens: Brandmerk 10178 b Rott, 1958. Meetbrief r 23594, d.d. 22-02-1958. 

“Dockyard XV”.
De werknemers van Goeree-Overflakkee kampten met een slechte vervoersmogelijkheid. Zij waren uitsluitend aangewezen op de veerdiensten van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij). De tijden sloten niet goed aan bij de werktijden van de RDM. Dus, de werknemers van de overkant begonnen later en moesten eerder weg. 
Ter verbetering hiervan kocht de RDM een Antwerpse veerboot, die door het gereedkomen van de Scheldetunnel overbodig was geworden. Na verbouwing kwam deze boot in februari 1958 in dienst als de “Dockyard XV”. Zij was als eerste van de RDM vloot uitgerust met radar, een navigatiemiddel waarover zelfs de schepen van de RTM niet beschikten. 
(Bron: Nieuws van de RDM, april/mei 1977) 

Historie:
In 1900 werd s.s. “Flandria VII” in Brugge gebouwd als veerboot voor Antwerpen. In februari 1958 kwam het schip als m.s. “Dockyard XV” (2) naar de Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V. t.b.v. een veerdienst voor de medewerkers uit Goeree-Overflakkee. 
De RDM-werknemers uit Goeree-Overflakkee kampten met een slechte vervoersmogelijkheid. Zij waren uitsluitend aangewezen op de veerdiensten van de RTM (Rotterdamsche Tramweg Maatschappij). De tijden sloten niet goed aan bij de werktijden van de RDM. Dus, de werknemers van de overkant begonnen later en moesten eerder weg. 
Ter verbetering hiervan kocht de RDM een Antwerpse veerboot, die door het gereedkomen van de Schelde-tunnel overbodig was geworden. Na een verbouwing kwam deze veerboot in februari 1958 in dienst als de “Dockyard XV”. Zij was de eerste van de RDM-vloot die werd uitgerust met radar, een navigatiemiddel waarover zelfs de schepen van de RTM niet beschikten. 
Met het gereed komen van de Deltawerken werd Goeree-Overflakkee over de snelweg bereikbaar en dus werd deze veerboot, na 15 jaar RDM-dienst, overbodig. Volgens het RDM-archief werd de “Dockyard XV” (2) op 12-06-1973 door de RDM aan de fa. Kerkhove verkocht (Motorenbedrijf Kerkhove bv te Zwijndrecht) en op 21-06-1973 ging ze als m.s. “Dockyard XV” naar v.o.f. Gebroeders Roode in Muiden. 
Op 24-09-1973 als m.s. “Amuda” naar v.o.f. Gebroeders Roode, Muiden. Het schip werd gehermotoriseerd met een 200 pk Fiat, bouwjaar 1973, no. 4632643. 
Op 16-10-1990 als m.s. “Amuda” naar v.o.f. Rederij Roode, Muiden. 
Op 05-11-1990 als m.s. “Amuda” naar Contship Comtainerlines Limited, Engeland en op 16-11-1990 doorhaling van de teboekstelling. 

Artikelen:
– “Dockyard XV”, personeelsblad “De Wekker”, februari 1958, blz. 3-4: PB-1958-02.pdf
– “Dockyard XV”, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, april/mei 1977, blz. 4: PB-1977-04-05.pdf

Bronnen:
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111.