m.s. “Dockyard XIV” (2), 1931 – 1971, motorboot.

Foto boven: De motortender m.s. “Dockyard XIV” (2) uit 1931, die tot 1971 dienst deed bij de RDM.

Scheepswerf: RDM/ NW, geen bouwnummer. 
Opdrachtgever: De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 7,14 brt. 
Hoofdafmetingen: Loa = 17,21 m, Lpp = 15,10 m, B = 3,87 m, H = 1,60 m. 
Voortstuwing: 80 pk Deutz motor, snelheid 8 kn/ vóór of in 1971 gehermotoriseerd, 90 pk Kromhout Gartner motor. 
Verdere gegevens: Meetbrief r 8085, d.d. 27-03-1931. 

Historie:
Dit was de opvolger van het in 1928 bij de RDM gebouwde bouwnummer 147, de om onbekende redenen in of voor 1931 reeds afgevoerde motortender “Dockyard XIV” (1). Haar tewaterlating vond plaats op 4 september 1931 bij de NW en ze kwam datzelfde jaar als motortender “Dockyard XIV” (2) in dienst van de RDM. 
Deze “Dockyard XIV” werd met de “Dockyard IV” in februari 1953 door de RDM ingezet om hulp te bieden aan de slachtoffers van de watersnoodramp in Zeeland. Nacht en dag zijn ze gedurende 4 à 5 dagen in touw geweest om te helpen waar dat nodig was. 
Bij het in de vaart brengen van de nieuwe “Dockyard II” (2) op 7 september 1971 werd deze oude vertrouwde “Dockyard XIV” (2), na veertig dienstjaren, door de RDM van de sterkte afgevoerd. 
In 1971 of 1972 werd het schip eigendom van Ir. Westerhuis, wonende nabij Hellevoetsluis, lid van de directie van Fokker. Hij kocht het schip waarschijnlijk rechtstreeks van de RDM en hernoemde haar in “Van Brakel II”. Ze was toen al gehermotoriseerd, zie haar technische gegevens volgens de RDM op Foto 3 hieronder. 
Rond 1985 werd de “Van Brakel II” eigendom van JanJac Nijland te Zwolle, die het schip gerestaureerd heeft. Ze lag daar toen in de Thorbeckegracht aan de rand van de oude binnenstad, zie Foto 1 hieronder. 
In het begin van de 90-er jaren werd het schip eigendom van een jeugdinstelling, gevestigd in Amsterdam. Daar gingen ze de voormalige “Dockyard XIV” als moederschip voor zeilboten van “moeilijke jeugd” gebruiken, waardoor deze jeugd ook op de Vinkeveense Plassen kon zeilen. 
Daarna ontbreekt elk spoor van de “Van Brakel II”. 

Citaten:
– E-mail, JanJac Nijland, 11-02-2013: 
… … In de jaren negentig heb ik de “Dockyard XIV” gerestaureerd en daarna nog enige jaren in bezit gehad. 
Dit scheepje heb ik rond 1985 gekocht van Ir. Westerhuis, lid directie Fokker. Hij woonde nabij Hellevoetsluis, waar ik het scheepje in verroeste staat vandaan gehaald heb. Toch was de staat van het schip redelijk te noemen. Onder de oude 38 m lange en 12 cm dikke kabelaring zat wel veel roest, maar er waren geen gaten. De binnenbetimmering was keurig. De Brevo koppeling heb ik nog laten restaureren in Amsterdam. Er stond 90 pk Kromhout Gartner motor in, te starten op nikkel-cadmium accu’s van … een Boeing! Al vroor het 20 graden, met even 24 Volt sloeg de motor vlot aan. Meerdere vliegtuigaccessoires zaten toen op het schip. Het was een snel scheepje met een grote schroefdiameter. 
De “Van Brakel II”, zoals de “Dockyard XIV” toen heette, lag indertijd in de Thorbeckegracht in Zwolle. Het schip werd daar herkend door iemand die er in de oorlogsjaren onder de duitsers op had gevaren en erg geëmotioneerd werd, toen hij weer achter het stuurwiel stond. 
Ik wilde de franse kanalen op en via het Marne-Rijn kanaal weer terug. Dat ging allemaal met de hoogte, maar niet met mijn toenmalige echtgenote, die had er minder trek in. Ik kreeg in het begin van de 90-er jaren een goed bod van een jeugdinstelling, gevestigd te Amsterdam. Daar gingen ze de voormalige “Dockyard XIV” als moederschip voor zeilboten van z.g. “moeilijke jeugd” gebruiken, waardoor deze jeugd ook op de Vinkeveense Plassen kon zeilen. Ze hadden daarvoor een vaste schipper. … …

Artikelen:
– De ramp, personeelsblad “De Wekker”, februari 1953.
– Vroeger was het ook niet alles, door A. Rijnsburger, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, augustus 1968.
– De sleepboten, tenders en bokken van de RDM, door J. Toussaint, Sleep & Duwvaart.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– Gerrit van den Tol, Thailand/ Roel Zwama, Rotterdam. 
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
– JanJac Nijland, Zwolle.

Citaat: Foto 3: Enkele technische gegevens inzake de voortstuwing van de “Van Brakel II”, rond 1971/ 1972 opgesteld door de RDM. Er staat: motor Kromhout 6 TS 117, serie nr 16991. Als die 6 staat voor 6 cilinder motor klopt dat volgens JanJac Nijland niet, want het was volgens hem een 4 cilinder motor.

Film: YouTube.