m.s. “Dockyard II” (2), 1971 – 1983, karweiboot.

Foto boven: De motorboot “Dockyard II” (2), een uiterst wendbaar schip, bij uitstek geschikt als karweiboot.

Scheepswerf: Schottel Nederland N.V., Warmond. 
Opdrachtgever: Rotterdamsche Droogdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Tonnage: 18 twvp, 6,03 brt. 
Hoofdafmetingen: L = 17,72 m, B = 4,23 m, H = 1,60 m, d = 0,53 m. 
Voortstuwing: Schottel roerpropeller, Detroit dieselmotor type 8V53, 420 pk, (S&Dv: 240 pk / 176 kW, GM, no. 03305), snelheid 13,5 kn. 
Verdere gegevens: Brandmerk 17221 b r, 1984. Meetbrief a 22658, d.d. 07-09-1971. 
Het schip biedt (zit)plaatsen aan 30 personen. Tevens is er een laadruim voor het vervoer van materialen aanwezig. Het casco van het schip is van staal, de opbouw is van aluminium. Het schip is uitgerust met een zelfschrijvend echolood en een moderne Decca-havenradarinstallatie. De “Dockyard II” zal voor allerlei doeleinden worden gebruikt; het snelle schip is bij uitstek geschikt om als “karweiboot” te worden gebruikt. 

Historie:
De bouwers in Warmond maken deel uit van dezelfde onderneming die destijds de “Dockyard I” (3) heeft geleverd. De zuivere bouwtijd van het schip bedoeg 5 maanden en de oplevering aan de R.D.M. vond in september 1971 plaats. 
Tewaterlating op 03-09-1971. 
Op 07-09-1971 als “Dockyard II” (2) naar de Rotterdamsche Drookgdok Maatschappij N.V., Rotterdam. 
Bij het in de vaart brengen van deze nieuwe “Dockyard II” (2) werd de oude vertrouwde “Dockyard XIV” (2), na veertig dienstjaren, van de sterkte afgevoerd. 
Op 25-01-1985 als “Calendula” naar Post Oils bv, Rotterdam. 
In 1998 doorhaling van de teboekstelling. 

Bronnen:
– Arie Aalbers, Alblasserdam. 
Sleep & Duwvaart, 17e jaargang, no. 111.