m.s. “Doceangra”, bulkcarrier, 1980, groot onderhoud.

Foto boven: Rechts de motor bulkcarrier “Doceangra”, in 1980 bij de RDM in dok 9 voor groot onderhoud.

Zeer uitgebreid herstel “Doceangra” in scherpe tijd uitgevoerd.
Na een scherpe concurrentie met andere werven, waarbij de scherpe levertijd doorslaggevend is geweest, wist de RDM de opdracht te verwerven voor uitgebreide reparaties aan de Braziliaanse motor bulkcarrier “Doceangra” (57.000 dwt). Het schip van de rederij Docenave verscheen begin oktober 1980 aan de werf en werd opgenomen in dok 9. 
De werkzaamheden omvatten onder meer een zeer uitgebreid straal- en schilder programma en een complete roerreparatie. Hierbij bleek dat de bovenste horizontale flens bijna afgescheurd was. Met het aanbrengen van diverse verstijvingen werd de flens grondig hersteld. Tevens werd de oude schroefas, die een scheur vertoonde van ongeveer één meter lang, vervangen door een reserve as. Daarnaast omvatte de reparatie veel machinewerk aan de hoofdmotor en hulpwerktuigen, alsmede het vrijwel volledig overhalen van de hydrauliek van de MacGrecor luiken. Hiervan werden alle plunjers gereconditioneerd door middel van het gepatenteerde Donald Healy spiral fusion process. 
Deze grote reparatie kon ondanks de vele niet voorziene werkzaamheden in de daarvoor vastgestelde tijd worden uitgevoerd. Na circa drie weken verliet een grondig herstelde “Doceangra” de werf. 
(Bron: Nieuws van de RDM, okt/ nov/ dec 1980) 

Omschrijving:
De RDM verwierf de opdracht voor uitgebreide reparaties aan de Braziliaanse motor bulkcarrier “Doceangra” (57.000 dwt). Het schip van de rederij Docenave verscheen begin oktober 1980 aan de werf en werd opgenomen in dok 9. Een grondig herstelde “Doceangra” verliet drie weken later de werf. 

Artikelen:
– Zeer uitgebreid herstel “Doceangra” in scherpe tijd uitgevoerd, Nieuws van de RDM, okt/ nov/ dec 1980, blz 6: 
PB-1980-10-11-12.pdf.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.