“Libra”, blokken legger, 1969, reparatie.

Foto boven: De blokkenlegger “Libra” in dok 4.

Vreemde eenden in de bijt.
Allemaal heeft u al eens gehoord van het enorme project dat reeds geruime tijd bij Hoek van Holland in uitvoering is. Ten koste van vele miljoenen wordt daar gewerkt aan een geheel nieuwe havenmond, een vaargeul voor mammoettankers en de aanleg van een nieuw industriegebied: de Maasvlakte. Het project wordt uitgevoerd door enkele grote Nederlandse aannemers, die zich hebben verenigd in de combinatie “Havenmond Hoek van Holland”.
Dankzij deze werkzaamheden zal Rotterdam in 1974 bereikbaar zijn voor schepen tot een half miljoen ton, terwijl de gemeente dan tevens de beschikking heeft over een geweldig gebied voor de vestiging van industrie. Zoals u weet heeft ook de Rijn-Schelde Groep plannen voor de vestiging van een moderne reparatiewerf annex tankercleaning op de Maasvlakte. 
In verband met de aanleg van de nieuwe pieren, die kilometers ver in zee steken, werden speciale schepen ontworpen en gebouwd, waaronder twee “blokkenleggers” en twee “steenstorters”. 
De twee eerstgenoemde vaartuigen houden zich bezig met het grote werk: het leggen van betonblokken met een gewicht van niet minder dan 43 ton. Daarbij wordt gebruik gemaakt van een enorme kraan (eigen gewicht zo’n 350 ton), die deze schepen een zeer vreemd uiterlijk geven. 
De steenstorters doen het kleinere werk, tenminste voorzover daarvan gesproken kan worden. Dankzij een ingenieus systeem schuiven zij hele ladingen grote steenklompen tegelijk overboord op de daarvoor bestemde plaatsen. 
Voorzieningen
Begin deze maand kwam zowel een blokkenlegger “Libra” als een steenstorter “Taurus” voor reparatie naar de Nieuwe Waterweg, waarbij we moeten aantekenen, dat de steenstorter daarvoor nog enkele dagen bij de RDM in dok heeft gelegen. In verband met de komst van de “Libra” moesten in dok 4 speciale voorzieningen worden getroffen. De zware kraan steekt ca. 30 meter achter het vaartuig uit en om grote spanningen tijdens de dokperiode op het achterschip te voorkomen werden er tijdens het indokken twee steunberen aan het achterschip van de “Libra” gelast. 
Al met al kunnen we zeggen vreemde eenden in de bijt, die onze mensen echter geen onoverkomelijke problemen hebben gegeven. Je bent tenslotte scheepsreparateur of je bent het niet.

Omschrijving:
Begin deze maand kwam zowel een blokkenlegger “Libra” als een steenstorter “Taurus” voor reparatie naar de Nieuwe Waterweg, waarbij we moeten aantekenen, dat de steenstorter daarvoor nog enkele dagen bij de RDM in dok heeft gelegen.

Citaten:

Artikelen:
– Vreemde eenden in de bijt, bedrijfsblad Nieuws van de RDM, september 1969.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.