“Levingston”, booreiland, 1976, booreilandvoeten.
Foto boven: Het door Verolme gebouwde booreiland voor Noble Drilling Corp., waar de RDM de voeten voor leverde.
Spectaculair kantelkarwei booreilandvoeten zeer vlot verlopen.
Begin augustus vond het kantelen plaats van de drie door ons gebouwde voeten voor een booreiland. Deze bijzonder spectaculaire gebeurtenis voltrok zich in de Heyse haven. De voeten hebben een diameter van bijna vijftien meter en een hoogte van twee meter, zonder de piramide, die zelf ongeveer twee en een halve meter hoog is. Het totaalgewicht per stuk beloopt ongeveer 170 ton.
Vijzelwagen
“Asterix en Obelix”, de vijzelwagen, transporteerde de eerste voet van vóór de Scheepsbouwloods – naast de grote helling – naar de rivierzijde. transporteerde het object vervolgens naar de Heyse haven.
Het eigenlijke kantelen werd hier verricht, waarvan onderstaande foto’s een goed beeld geven.
Inmiddels had de vijzelwagen de tweede voet vanuit de Scheepsbouwloods naar de waterkant gereden. Tussen kraanbaan XII en XIII nam de bok het over en kantelde de zaak gelijk de eerste. Eenzelfde behandeling onderging de derde en laatste voet.
Vloot
Met een vloot van kleine sleepbootjes, waaronder de “Dockyard IV” en “I”, werden de voeten stuk voor stuk naar de VDSM getransporteerd. Daar monteert men de voeten onder de poten van het in aanbouw zijnde “Levingston” zelfheffende booreiland. Buiten verwachting is de hele procedure zeer vlot verlopen. De piramide, die de voet het aanzien geeft van een vliegende schotel, zit nu aan de onderzijde. In de piramide, die in de modder wegzakt, zit een sproeier gemonteerd. Deze heeft ten doel om de poot los te maken uit de modder als men het booreiland wil verplaatsen. Daartoe spuit men water met een druk van 70 atmosfeer door de sproeier in de piramide.
Met de realisering van deze onderdelen is weer één van de vele offshore opdrachten voltooid.
Omschrijving:
De RDM vervaardigde drie booreilandvoeten voor het door Verolme gebouwde booreiland voor Noble Drilling Corp. Deze voeten hadden een diameter van bijna 15 meter en wogen 170 ton per stuk.
Artikelen:
– Spectaculair kantelkarwei booreilandvoeten zeer vlot verlopen, Nieuws van de RDM, september 1976.
Bronnen:
– Artikelen hierboven.


