“Jalta”, bulkcarrier, 1976, tunnelblok.

Foto boven: De RDM verrichtte een spoedreparatie aan het vier ton zware tunnelblok van de Noorse bulkcarrier “Jalta”. 

Reparatie tunnelblok van bulkcarrier “Jalta” in recordtijd uitgevoerd. 
Onlangs werd een spoedreparatie verricht aan het tunnelblok van de 88.303 gross tons bulkcarrier “Jalta”. Dit tunnelblok heeft een gewicht van circa vier ton en is daarmee het grootste, dat wij ooit aan de werf gehad hebben. De afmetingen ervan zijn 1,05 x 1,30 x 1,70 meter. Het schip zelf is niet aan de werf geweest, maar lag afgemeerd bij de EMO op de Maasvlakte. 
Aanvankelijk was een andere firma belast met dit karwei. In verband met de geweldige afmetingen van het lager kon deze firma het tunnelblok niet binnen de gestelde termijn opleveren. Via het hoofdkantoor van de Noorse reder en in overleg met de betrokken firma werd nu de afdeling Reparatie van de RDM benaderd. In een zeer scherpe tijd werd bij ons het lager opnieuw ingegoten, waarbij ongeveer 230 kg witmetaal werd verwerkt. Vervolgens draaide men het werkstuk op maat, transporteerde het naar de Maasvlakte en monteerde het tunnelblok aan boord van het schip. 
Dankzij een nauwe samenwerking en een volledige inzet van de diverse afdelingen was deze lastige spoedklus juist binnen de gestelde termijn gereed. 
(Bron: Nieuws van de RDM, nov/ dec 1976) 

Omschrijving: 
De RDM verrichtte een spoedreparatie aan het vier ton zware tunnelblok van de Noorse bulkcarrier “Jalta”. In een zeer scherpe tijd werd het lager bij de RDM opnieuw ingegoten, waarbij ongeveer 230 kg witmetaal werd verwerkt, en werd het werkstuk op maat gedraaid en aan boord gemonteerd. Het schip zelf is niet aan de werf geweest, maar lag afgemeerd bij de EMO op de Maasvlakte. 

Artikelen: 
– Reparatie tunnelblok van bulkcarrier “Jalta” in recordtijd uitgevoerd, Nieuws van de RDM, nov/ dec 1976, blz. 5: PB-1976-11-12.pdf.

Bronnen: 
– Artikelen hierboven.