“Gloria Siderum”, trimaran, 1971, onderhoud.

Foto boven: 1-7-1971. De trimaran “Gloria Siderum”, een hef- en transportschip, voor onderhoud in dok 6 bij de Nieuwe Waterweg.

Primeur voor Nieuwe Waterweg, trimaran kreeg beurt in dok 6.
“Knoop” twee vrijwel identieke coasters aan elkaar, zet er een zware spier op en ziedaar een waardevol werkeiland met een eigen voortstuwingsinstallatie en een enorme stabiliteit. Dit simpel lijkende maar desalniettemin gekompliceerde projekt is door de Rotterdamse rederij Holscher uitgedacht en op een werf in Slikkerveer in praktijk gebracht. Het resultaat, de zogenaamde trimaran “Gloria Siderum”, kon men onlangs bij de Nieuwe Waterweg bewonderen. Het bijzondere vaartuig werd op 30 juni 1971 namelijk voor onderhoudswerkzaamheden in dok 6 opgenomen.
Speciaal bed
Aan de komst van de “Gloria Siderum” waren op de NW de nodige voorbereidingen vooraf gegaan. In dok 6 was een speciaal bed aangebracht, waarop de Trimaran letterlijk en figuurlijk kwam te rusten. De aanblik die het schip in het dok bood was vreemd. De vroegere coasters “Hermes” en “Hada II” zijn met behulp van een tussenstuk (breedte 2,70 meter) aan elkaar gezet. Onder water vormen zij ook werkelijk een geheel, omdat het vlak volledig is doorgetrokken. Beide coasters zijn verder echter vrijwel in tact gebleven, zij het dan dat de voortstuwingsinstallaties etc. gekoppeld zijn en gekombineerd vanaf één brug bedienbaar. De “Gloria Siderum”, zo vernamen wij van de rederij, kwam in 1969 in de vaart en voldoet uitstekend. Het vaartuig is uitgerust met een zware spier, waar-mee lasten kunnen worden gehesen tot 300 ton. Als transportschip en werkeiland kan de “Gloria Siderum” nu al bogen op een goede staat van dienst. Geregeld voert het vaartuig operaties uit in het Middellandse Zeegebied en vooral daar waar drijvende bokken zeldzame verschijningen zijn. Door haar geringe diepgang kan het vaartuig niet alleen in kleine havens komen maar ook via rivieren transporten tot ver landinwaarts verzorgen. De “Gloria Siderum” is daarbij 100 procent zeewaardig. Niet zo heel lang geleden volbracht het schip met haar 14-koppige bemanning nog een reis naar New Orleans. 
Belangstelling
De “Gloria Siderum” bleek voor onze afdeling Expeditie geen onbekende te zijn. Integendeel! Zoals de kaarten nu liggen is het praktisch zeker dat het vaartuig in de toekomst zal worden ingeschakeld bij transporten van onderdelen van reactorvaten. Mocht dat inderdaad doorgaan, dan zullen wij het vaartuig ook hier bij de RDM kunnen bezichtigen. Op dit moment is de “Gloria Siderum” nog een unieke verschijning op de wereldzeeën. Lang zal deze situatie echter niet meer voortduren, omdat een “zusterschip” in aanbouw is dat volgend jaar in de vaart wordt gebracht. Dit vaartuig krijgt de naam “Gloria Navigantium” en het zal worden uitgerust met een spier met een hefvermogen van 400 ton.

Omschrijving:
Een zogenaamde trimaran, de “Gloria Siderum”, kon men vanaf 30 juni 1971 bij de Nieuwe Waterweg bewonderen. Dit bijzondere vaartuig, een hef- en transportschip, werd toen voor onderhoudswerkzaamheden in dok 6 opgenomen.

Citaten:

Artikelen:
– Primeur voor Nieuwe Waterweg, trimaran kreeg beurt in dok 6., Nieuws van de RDM, augustus 1971.

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam.