“Edera”, bulkcarrier, 1981, dokbeurt.
Foto boven: De Italiaanse bulkcarrier “Edera” arriveerde 19 april 1981 bij de RDM voor onder meer een dokbeurt.
Herstel “Edera” gaf veel werk.
De Italiaanse bulkcarrier “Edera” (46.000 dwt) arriveerde 19 april 1981 aan de werf voor het ondergaan van een dokbeurt, schroefas trekken en het uitvoeren van werkzaamheden aan diverse luiken.
Twee dagen later werd de “Edera” opgenomen in dok 10. Na enig bikwerk in de central ballast deeptank bleek deze dermate slecht, dat het bovengedeelte compleet vernieuwd moest worden. Een karwei waarvoor circa 80 ton staal nodig was. Ook in de ruimen diende het nodige staalwerk vervangen te worden, waar ongeveer 30 ton staal mee gemoeid was. De secties voor de herstelwerkzaamheden werden toegeleverd door de Nieuwbouwafdeling. De reparaties aan de luikhoofden leverden eveneens het nodige werk op. Zes van de zeven luikhoofden werden aan de wal gebracht voor reparaties. Elk luikhoofd bestaat weer uit vijf luikpontons. De in totaal 30 pontons zijn bij Wilton-Fijenoord gegritstraald en daarna bij ons verder afgewerkt, waaronder het opnieuw aanbrengen van pakkingen.
Dubbele bodem
Het bilge ballast pijp systeem van de “Edera” in de dubbele bodem is geheel overhaald en gedeeltelijk vernieuwd.
De schroefas werd getrokken en vervangen door de reserve as, die in de machinefabriek gereed gemaakt werd. Tevens werd het roer uitgenomen, naar de werkplaats vervoerd en aldaar voorzien van nieuwe lagerbussen.
De machinekamer leverde eveneens flink wat werk op. De kruishoofdlagers van de hoofdmotor werden vernieuwd en diverse zuigers van de hoofdmotor werden gerepareerd.
Een ingrijpende reparatie diende verricht te worden aan de donkey boiler of hulpketel. De ketelbodem was doorgezakt en moest worden vervangen. In de Apparatenbouw werd een nieuwe bodem vervaardigd, die na gereedkomen aan de ketel werd geklonken.
De “Edera” was een schip, dat veel meer reparatiewerk opleverde dan aanvankelijk was voorzien. Het schip lag na de dokking afgemeerd aan kraanbaan 4. Na een verblijf van ongeveer zes weken kon de “Edera” vernieuwd de werf verlaten.
Omschrijving:
De Italiaanse bulkcarrier “Edera” arriveerde 19 april 1981 bij de RDM voor het ondergaan van een dokbeurt, schroefas trekken en het uitvoeren van werkzaamheden aan diverse luiken. De machinekamer leverde eveneens flink wat werk op.
De “Edera” was een schip, dat veel meer reparatiewerk opleverde dan aanvankelijk was voorzien. Na ongeveer zes weken kon de “Edera” vernieuwd de werf verlaten.
Artikelen:
– Herstel “Edera” gaf veel werk, Nieuws van de RDM, juni 1981.