Drijvende pier van Yemen, 1981, aanvaringsschade.
Foto boven: Een ponton van de in 1980 verlengde pier kreeg in 1981 aanvaringsschade.
Afdeling Reparatie actief in het buitenland.
De activiteiten van onze afdeling Reparatie beperken zich niet alleen tot Heyplaat, maar strekken zich vaak tot ver over onze landsgrenzen uit.
Zo reisde op 3 januari 1981 de heer Van ’t Hof naar de haven van Ras El Khatib in Yemen. Het door ons geïnstalleerde en nog maar nauwelijks in gebruik zijnde derde ponton voor de pierverlenging in Hodeidah was tijdens het achteruitvaren van een schip geraakt, waardoor een behoorlijke schade was ontstaan. De heer Van ’t Hof nam ter plaatse de schade op, waarna hij – na intensief contact met de thuisbasis – bij de havenautoriteiten een offerte indiende voor de reparatie hiervan. Uiteindelijk resulteerde deze offerte in een opdracht voor de RDM.
De heer Suurland reisde op 5 januari 1981 een heel andere richting uit: de Bahama eilanden. Als gevolg van onze overeenkomst met IHI kregen wij de opdracht om aldaar reparaties te verrichten aan de ladingspompturbines van de “Burmah Endeavour”. Ook dit omvangrijke karwei werd tot volle tevredenheid van de opdrachtgever uitgevoerd.
Ook de heer Binnendijk haalde zijn paspoort weer eens voor de dag en reisde naar Duinkerken voor werkzaamheden aan het hydraulisch gedeelte van nieuw geplaatste dekkranen aan boord van de “Petraia”.
… … Heet werk in Hodeidah.
In mei 1981 is weer een ploeg van de afdeling Reparatie op karwei geweest in Noord Yemen. De draaiende schroef van een schip had onder water een gat geslagen in ponton no. 3, dat in 1980 in de haven van Hodeidah was geïnstalleerd, als verlenging van de in 1977 ook door Reparatie RDM geleverde drijvende pier.
Eén van de zijtanks van het ponton liep vol, maar de geringe slagzij die hierdoor ontstond, was snel verholpen door het overpompen van ballastwater en het ponton kon gewoon dienst blijven doen. Hoewel de schade vrij gering was had de reparatie nog al wat voeten in de aarde.
Letterlijk want de pontons zijn door middel van heipalen in de grond verankerd. Dokken was dus uitgesloten. Ook de mogelijkheid het gat boven water te brengen door ballastwater uit het ponton te pompen viel af daar dat betekende dat het ponton tijdens de reparatie niet gebruikt zou kunnen worden en dat stuitte op grote bezwaren van de havenautoriteiten. Bij de Reparatie zijn ze echter niet voor een gat te vangen, ook ai zit dat onder water.
Kan de pier niet naar het dok, dan brengen we een soort dokje naar de pier, zo redeneerde men.
… … Stalen bak
Daartoe was in Holland aan de hand van tekeningen van het ponton een stalen bak geconstrueerd die met rubber afdichtingen ter plaatse van de schade tegen de huid aangetrokken kon worden en vervolgens leeggepompt. Van hieruit kon de schade dan gerepareerd worden.
Deze bak is samen met lasdiesels, brandapparatuur en alle hulpmaterialen en gereedschappen die we nodig dachten te hebben per container naar Yemen verstuurd. Vergeten mochten we niets, want eenmaal daar loop je niet even naar het magazijn om nog wat te halen.
Zodra het bericht kwam dat de container bij het werk gearriveerd was, vertrok de ploeg uit Holland en kon direkt na aankomst met de voorbereidingen worden begonnen.
De lasdiesels en de bak werden op het ponton geplaatst, in de container een werkplaats ingericht en eraan bouwden wij een provisorische zonnetent als bescherming tegen de brandende zon.
… … Hijsogen
Aan het ponton werden hijsogen gelast om de bak op te hangen en toen was het wachten tot een schip dat aan de beschadigde kant lag afgemeerd was vertrokken. In de tussentijd werd alvast een beschadigde bolder vervangen. De derde dag was het zover, en konden we de bak met een mobiele kraan van het havenbedrijf in het water laten zakken, tegen de huid sjorren en beginnen met wegpompen van het water uit de bak en de volgelopen tank.
Maar na enige tijd pompen was het waterniveau nog geen centimeter gezakt. Door in de bak te duiken om onder water de afdichting af te voelen ontdekten we de oorzaak. Onder de scheur zat een deuk in de huid van de ponton die op de duikrapporten niet vermeld stond. Zodat ter plaatse de rubberafdichting over ongeveer een halve meter het ponton niet raakte. Hierlangs liep het water dat we boven eruit pompten weer even snel naar binnen. We hadden wel gerekend op wat lekwater, maar voor het afdichten van een scheur van deze omvang hadden we hulp nodig van professionele duikers. Toevallig was die dag juist een duikwerkschip binnen gelopen en afgemeerd aan een van de andere pontons. Hulp was dus gauw gevonden (zouden ze het geroken hebben?) en de volgende morgen hebben duikers de deuk in het ponton opgevuld met houten wiggen en sneldrogend cement.
Truc
Nu werkte de truc en na een paar uur waren bak en tank zover droog dat het eigenlijke werk kon beginnen.
De beschadigde huid en spanten werden weggebrand en vernieuwd. Routinewerk voor de reparatie maar de gemiddelde temperatuur in Yemen was 40°C. De brandende zon op het dek met daarbij nog de hitte van het brand- en laswerk veranderde de tank in een ware oven. Veel water en zoutpillen hielden de koelbloedige Hollanders op de been.
Het ponton was nu weer waterdicht maar we zaten nog wel met de deuk in de kim. Om deze ook te kunnen repareren is de bak uit het water gehaald en zodanig aangepast dat de deuk geheel binnen de rubberafdichtingen zou komen te vallen.
… … Als nieuw
Toen dit gebeurd was werd de bak voor de tweede keer geïnstalleerd en nu werkte de afdichting perfect.
Het plaatje voor de kim kon gebogen worden in de pers van de werkplaats van het havenbedrijf en na 2 1/2 week zat het werk er op. Het ponton was weer als nieuw, het nieuwe materiaal binnen en buiten geverfd en de bak kon definitief worden verwijderd. Gedurende deze hele periode is het ponton ook aan de kant waar wij werkten gebruikt voor het afmeren van kleinere schepen, zodat de overslag aktiviteiten nauwelijks hebben geleden onder ons werk.
Voor ons was het een unieke gelegenheid om ook wat van Yemen te zien en voldaan keerden we terug van een goed verlopen karwei, vol verhalen over hoe heet het was en hoe ver.
Omschrijving:
Een ponton van de in 1980 verlengde pier van de haven van Yemen kreeg in 1981 aanvaringsschade. Voor de reparatie hiervan werd door de RDM ter plaatse een offerte uitgebracht. Dit resulteerde in een reparatie opdracht voor de RDM, die in mei 1981 ter plaatse werd uigevoerd.
Artikelen:
– Afdeling Reparatie actief in het buitenland, Nieuws van de RDM, jan/ feb/ mar 1981.
– Heet werk in Hodeidah, Nieuws van de RDM, april 1982.
Bronnen:
– Artikelen hierboven.