Drijvende haven voor Yemen, 1977, nieuwbouw.

Foto boven: “Pontoon” no 1 van de drijvende pier met twee pontons van ruim 91 x 27 m voor Yemen.

De afdeling Reparatie van de RDM bouwt een drijvende haven voor Yemen.
De RSV heeft van de regering van Yemen Arab Republic (Noord Yemen) de opdracht ontvangen voor de levering van een stalen drijvende haven met een kadelengte van in totaal circa 400 meter. Deze drijvende haven wordt gesitueerd in de baai Ras El Katib bij de havenplaats Hodeidah van Yemen aan de Rode Zee. Deze opdracht werd na felle concurrentie op internationaal niveau verworven. De realisering ervan in RSV-verband is in handen van de afdeling Reparatie van de RDM. 
Het havenproject is een zogenaamde turn-key job met een uiterst korte levertijd. In 4½ maand tijd moet de Reparatie afdeling de drijvende haven bedrijfsklaar hebben opgeleverd. Dit houdt in, dat de RDM niet alleen de bouw van de uit twee pontons van ruim 91 x 27 meter bestaande pier verzorgt, maar tevens deze onderling verbindt en ter plekke verankert door middel van twaalf stuks 30 meter lange heipalen. 
Bovendien behoort de verbinding van de drijvende haven naar de wal door middel van twee opritten eveneens tot de order. Beide pontons zijn aan de werf voorzien van een speciale tropenbestendige asfaltlaag. Vervolgens werden alle benodigde materialen aan dek gestouwd, waarna de pontons zeeklaar werden gemaakt. Inmiddels is het eerste ponton op de plaats van bestemming aangekomen en geinstalleerd. Het tweede is zondag 9 oktober 1977 in Hodeidah aangekomen. In verband met het bedrijfsklaar opleveren zijn enkele ploegen van de afdeling Reparatie van de RDM naar Yemen toe. 
Een groot voordeel van een dergelijke drijvende haven of pier is, dat deze in principe verplaatsbaar is en desgewenst kan worden uitgebreid. Dit project is één van de eerste commerciële projecten van RSV in Yemen. De regering van Yemen hecht bijzonder veel waarde aan dit project, want voor de haven van Hodeidah liggen doorgaans tientallen schepen te wachten en dat stagneert de snel groeiende economie van dat land. Naar het zich laat aanzien is succes verzekerd en zal de investering in de drijvende haven snel zijn terugverdiend. In ieder geval vormt de drijvende haven in de gehele Arabische wereld een belangrijk visitekaartje voor RSV en de RDM. 
(Bron: Nieuws van de RDM, sept/okt 1977) 

Omschrijving:
De RSV heeft van de regering van Yemen Arab Republic (Noord Yemen) de opdracht ontvangen voor de levering van een stalen drijvende haven met een kadelengte van in totaal circa 400 meter. Deze drijvende haven wordt gesitueerd in de baai Ras El Katib bij de havenplaats Hodeidah van Yemen aan de Rode Zee. Deze opdracht werd na felle concurrentie op internationaal niveau verworven. De realisering ervan in RSV-verband is in handen van de afdeling Reparatie van de RDM. 

Artikelen:
– Reparatie RDM bouwt drijvende haven voor Yemen, Nieuws van de RDM, sept/ okt 1977, blz 4-5:  PB-1977-09-10.pdf
– Foto’s, Repairs, ± 1980, blz 3: DIV-1980A.pdf.

Citaat: En ‘we’ zijn in ’80 voor uitbreiding, en ’81 voor aanvaringsschade nog eens op ‘visite’ geweest in Yemen.

Bronnen:
– Artikelen hierboven.

Kleuren foto’s: Archief Piet Holswilder – Maassluis.