“Dok 5”, 1925 – 1978, drijvend droogdok.

Foto boven: 1930-1935. s.s. “Margarete” ter reparatie van kopschade in dok 5.

Tonnage: 
Hoofdafmetingen: 

Historie: 
Met de overname van de Scheepsbouw Maatschappij “Nieuwe Waterweg” kwam Dok 5 in 1925 in het bezit van de RDM. 
Het bleef tot de sluiting van de RDM-vestiging “Nieuwe Waterweg” in 1978 daar dienst doen. 

Citaten: 
– E-mail, Albert Ringeling, Houten, 17-10-2013: 
… … Van de kraan van de kolenpier weet ik dat het een Engelse kraan was, van de firma Stothert and Pitt (Bath), zoals deze nu nog op Cockatoo Island in de haven van Sydney (Australië) staat. Dichterbij is dit type kraan ook nog als museumstuk te bewonderen langs de Schelde-kade in Antwerpen. Van dit type kranen zijn er zo’n 300 gebouwd. Deze werd ontworpen in 1944 om snel na WO-II in de vernielde havens van Europa en ook daarbuiten hijscapaciteit te kunnen creëren. Je vindt er nu – over de gehele wereld – nog enkele. De RDM had er drie, waarvan twee op dok 5 bij de NW. … … 

Bronnen: 
– 1902-1952, “Een Halve Eeuw ‘Droogdok'”, uitgegeven door de RDM op 23 januari 1952. 
– Albert J. Ringeling, Houten.