Bouwnummer RDM-345, “Daring Turtle”, 1976, deckcargo barge.

Foto boven: De tewaterlating van de deckcargo barge “Daring Turtle” op zondag 15 mei 1976 even na 5:00 uur.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Pontones Tornidas S.A. 
Tonnage: 11897 grt, 10000 dwt. 
Hoofdafmetingen: L = 91,50 m, B = 27,40 m, H = 6,10 m. 
Voortstuwing: Geen. 
Verdere gegevens:

“BAR 347” als bouwnummer 340 te water.
… … … Op helling acht bleef een leegte achter, hoelang?  
Op de leeggekomen helling zal binnen afzienbare tijd een aanvang worden gemaakt met de bouw van een klein ponton met een draagvermogen van 10.000 ton deklading. Deze ponton, die de afmetingen krijgt van 91,44 x 27,43 x 6,10 meter, wordt gebouwd in opdracht van Pontones Tornidos S.A. te Panama en zal vermoedelijk eind mei a.s. worden opgeleverd. 
(Bron: Nieuws van de RDM, maart 1976) 

“Vroegdoop” in het licht van de opgaande zon.
Zaterdagmorgen, 15 mei 1976. In het licht van de opgaande voorjaarszon verzamelen zich halverwege helling 8 een aantal vroege vogels. Een ongewoon uur voor de meeste van de aanwezigen, die al dan niet ambtshalve deze voor onze werf unieke doopplechtigheid bij wonen. Een unieke aangelegenheid in verband met het vroege uur dat moest worden gekozen omdat de voor deze tewaterlating vereiste waterstand op dit tijdstip het gunstigst was. 
Moeder natuur werkte in alle opzichten mee, zodat het wachten op het officiele gezelschap beslist niet onaangenaam bleek. 
Om even over vijven arriveerde aan de helling de heer W. Bos in gezelschap van de doopster Mevr. Van der Berg en enkele genodigden. Het duurde nog maar enkele minuten voordat het sein werd gegeven dat niets een tewaterlating meer in de weg stond. Met enkele vlotte bijlslagen nam de doopster de laatste beletselen weg en onder het spetten van de champagne gleed de “Darling Turtle” het bijna stilstaande water tegemoet. Gereedliggende sleepboten namen het door peuren afgeremde vaartuig in de trossen, waarmee het hellinggedeelte van deze plechtigheid was afgelopen. 
Een kwartier later troffen we het officiële gezelschap in de directiebar, waar vanwege het vroege uur de feestelijke champagne was vervangen door vruchtensappen. 
Nadat de heer W. Bos zich met enkele waarderende woorden tot de doopster had gericht, overhandigde hij haar een fraaie Delftsblauwe vaas als aandenken aan deze doop. 
Ook het bijltje waarmee de laatste beletselen waren weggenomen werd in ruil voor het traditionele geldstuk aan Mevr. Van der Berg overhandigd. Met enkele vriendelijke woorden dankte deze voor het fraaie aandenken, waarna de aanwezigen gezamenlijk het, door Mevr. Schellenberg op uitstekende wijze verzorgde, ontbijt gebruikten. 
(Bron: Nieuws van de RDM, mei/juni 1976) 

Historie:
Ze is oorspronkelijk in 1976 door de RDM gebouwd als het ponton “Daring Turtle” voor Pontones Tornidas S.A., geregistreerd in Panama. De tewaterlating van het ponton vond op 15 mei 1976 plaats. 
In 1993 heeft er een ingrijpende verbouwing plaats gevonden en werd er een forse logeer-accommodatie op aangebracht. Deze verbouwing werd uitgevoerd door NSS Stalkstruction AB in Hunnebostrand, Zweden. Het drijvende hotel (“floatel”) biedt plaats aan 624 mensen in 290 ruimtes, die op 4 dekken zijn gelegen. Ook zijn er recreatie-, cafetaria- en vrijetijdsfaciliteiten aan boord. Deze nieuwe “Bibby Challenge”, die geregistreerd werd in Bridge Town (Barbados), kan wereldwijd ingezet worden (zie Foto 2 t/m 4, hieronder). 
Na in het begin van haar nieuwe loopbaan als huisvesting voor vluchtelingen in de stad Hamburg gediend te hebben, lag ze heel veel later – in juli 2011 – bij Westcon, Olen, Noorwegen (zie Foto 5 t/m 8, hieronder). 
Op 6 februari 2012 werd ze – op weg naar Pernis – op de Nieuwe Maas gesignaleerd, zie Foto 10 hieronder. Op 27 februari 2012 heb ik haar in een droogdok bij Damen Shiprepair Rotterdam in Pernis zien liggen. 

Citaten:
– www.red-duster.co.uk: 
… … “Bibby Challenge” was built in 1976 by Rotterdamsche Droogdok Maatschappij B.V. with a tonnage of 11897 grt and measuring 91.5 x 27.4 x 6.1 metres and completed as the pontoon barge “Daring Turtle”. 
She was converted into an accommodation unit by NSS Stalkstruction AB at Hunnebostrand in Sweden in 1993 and renamed “Bibby Challenge”. With accommodation for 624 persons in 290 rooms on four decks the cabins are situated around the outside of a central public space. Her facilities include a cafeteria and bars as well as a “mother and child” room. She is currently under contract to the City of Hamburg, where she has been based accommodating refugees since 1995. … …

Artikelen:
– “BAR 347” als bouwnummer 340 te water, Nieuws van de RDM, maart 1976, blz. 3-5: PB-1976-03.pdf
– “Vroegdoop” in het licht van de opgaande zon, bedrijfsblad “Nieuws van de RDM”, mei/juni 1976, blz. 3: 
PB-1976-05-06.pdf

Bronnen:
– 
– 
– Ronald Hoogwerf, Minderhout, België.