Bouwnummer RDM-339, “Bos I”, 1975, pijpenlegger, opdracht geannuleerd.

Foto boven: Schets van de te bouwen en later geannuleerde pijpenlegger “BOS I” voor Bos Company, Houston.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Bos Company, Houston. 
Tonnage:
Hoofdafmetingen: L = 130 m, B = 77 m. 
Voortstuwing:
Verdere gegevens:

Pijpenlegger, een gigantisch project.
Op 14 maart 1974 werd door RSV het volgende persbericht uitgegeven: “Rijn-Schelde-Verolme deelt mede dat door De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij Offshore Divisie met succes onderhandelingen zijn gevoerd voor de levering van een zeer grote speciale pijpenlegger van het diepdrijvend type. Opdrachtgever is de Bos Company in Houston, een joint venture van Brown & Root, Oceanic Contractors en Sedco International. Deze omvangrijke opdracht zal door de Rotterdamse RSV-werven Wilton-Fijenoord, Piet Smit Jr. en De Rotterdamsche Droogdok Maatschappij worden uitgevoerd. Voor de ontwikkeling van de RSV Offshore Divisie, zowel als voor de werkgelegenheid bij de Rotterdamse werven is deze opdracht van grote betekenis. Oplevering van de pijpenlegger, welke ontworpen is voor het leggen van olie- en gasleidingen in de Noordzee, zal plaats vinden in de eerste helft van 1976.”. 
In aansluiting op dit persbericht kunnen we thans nadere gegevens verstrekken over dit gigantische project. Van de drie genoemde werven, die gezamenlijk dit project gaan uitvoeren, is de RDM de hoofdcontractant. Ons bedrijft voert de bouw van het hoofddek uit. Wilton-Fijenoord en Piet Smit Jr. ieder een drijver met de kolommen en het gedeelte van het bovendek, dat zich boven de kolommen bevindt. Piet Smit neemt de bakboordzijde en Wilton de stuurboordzijde voor zijn rekening. De drijvers met de kolommen zullen gelijktijdig klaar moeten zijn, waarna ze naar de RDM worden gevaren, waar het geheel wordt samengebouwd. 
De afmetingen van de pijpenlegger zijn: 
Hoofddek: lengte, breedte en hoogte boven kiel: 121,92 meter, 67,66 meter en 30,47 meter. 
Lengte drijvers en breedte over drijvers: 130,14 meter en 77,42 meter. 
Technisch en vooral lastechnisch (er moet een speciaal soort staal worden gebruikt) is de pijpenlegger een bijzonder ingewikkeid project. Vermeldenswaard is nog dat wij voor Seclco International, een van de ondernemingen die deel uitmaken van de Bos Company, destijds het booreiland “Sedco 135D” hebben gebouwd. Het verkrijgen van deze opdracht, samen met de reeds eerder geboekte Petrofina tanker, betekent dat de werkgelegenheid in onze afdeling Scheepsnieuwbouw/ Offshore voor geruime tijd is gewaarborgd.  

Historie:
Opdracht geannuleerd. 

Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 119: 
… … “Mikken op bijzondere opdrachten”, zei Stapel bij een vorige gelegenheid. Zeer bijzonder was de opdracht die de RDM begin maart 1974 ontving. Voor Bos Company in Houston moest een zeer speciale pijpenlegger van een diep-drijvend type worden gemaakt. “Een gigantisch project” kopte het “Nieuws van de RDM”. Met een totale lengte van 130 meter en een breedte van 77 meter was de term “gigantisch” niet overdreven. Gezien de korte levertijd werden grote delen van het project aan P. Smit en Wilton-Feijenoord uitbesteed. RSV stond er dus klaar voor. 
Echter, de opdrachtgever annuleerde het project. Geen groots project aller tijden. Jammer! … …

Artikelen:
– Pijpenlegger, een gigantisch project, Nieuws van de RDM, mei 1974.

Bronnen:
– Artikelen hierboven. 
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, 1998, ISBN: 90 732 3516 2.