Bouwnummer RDM-305, m.s. “Main Lloyd”, 1962, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip m.s. “Main Lloyd” (1962) van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. 
Tonnage: 9577 brt, 5621 nrt, 11550 dwt. 
Hoofdafmetingen: Loa = 161,04 m, B = 20,20 m, H = 12,22 m. 
Voortstuwing: 10500 pk, snelheid 18 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PFSU, IMO nummer: 5217660. 
Dit schip was er één uit de bij de RDM voor de KRL gebouwde serie van 4 zusterschepen: m.s. “Maaslloyd” (RDM-294), m.s. “Merwe Lloyd” (RDM-295), m.s. “Madison LLoyd” (RDM-303) en m.s. “Main LLoyd” (RDM-305). Elders werden nog gebouwd: “Marne Lloyd”, “Mersey Lloyd”, “Musi Lloyd” en “Mississippi Lloyd”. De inrichting van deze schepen is, op enkele afwijkingen na, geheel gelijk. Zie hier voor een beschrijving van de inrichting bij m.s. “Madison LLoyd” (RDM-303). 

Historie:
De kiellegging vond op 23 september 1960 plaats. Op 9 augustus 1961 werd het schip door mevrouw M. van Mourik Broekman – van Loghem, echtgenote van één van de commissarissen van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, te water gelaten. De proeftocht had op 23 januari 1962 plaats. 
In 1970 ging het schip naar Nedlloyd, ze werd niet herdoopt. 
In 1977 werd ze herdoopt tot m.s. “Nedlloyd Main”. 
In 1982 ging ze naar Singapore als m.s. “Kota Pusaka”. 
In 1985 werd het schip te Huang Pu in China gesloopt. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com (Piet Vet), 10-01-2010: 
… … Ik zal mij eerst even voorstellen: Piet Vet, voormalig kok bij de Lloyd. Ik heb het grootste gedeelte van mijn vaartijd bij de Lloyd gevaren. Vooral toen ik las over de provincie-schepen in Kombuispraat en omdat ik op veel schepen heb gewerkt – zoals de “Samarinda”, de “Salatiga”, de “Limburg”, de “Overijsel”, de “Friesland”, de “Drente”, de “Weltevreden”, de “Ampenan” en de “Bengalen” en daarna ook nog op de “Maas Lloyd”, de “Main Lloyd” en de “Mersey Lloyd – deze reactie. Ik heb nog twee andere rederijen gehad, maar de Lloyd was voor mij wel de beste. 
Maar helaas, in deze nieuwe tijd zijn er geen passagiers meer, etc. Voor mij waren die oude Amerikanen van toen: “Het je van het!”. … …

– www.kombuispraat.com (B.S.), 19-03-2010: 
… … Over uit de kroeg halen gesproken. In 1964 lagen we met de “Main Lloyd” in Papeete op Tahiti. We zouden die dag vertrekken, maar tussen de middag ging stelletje matrozen o/g nog even de wal op. Om 13.00 uur sta ik met nog een matroos, de bootsman en de baas-timmerman zeeklaar te maken, want je moest daar toen met hoogtij vertrekken. Zegt de Boots op een gegeven moment tegen me: Bertus haal jij dat zooitje eens uit de kroeg. Dit had ie niet tegen een doofstomme gezegd. Na zelf een paar potjes gerstenat genuttigd te hebben kreeg ik het stelletje mee naar boord, waar er paar half blauw van de kade sprongen, maar toch veilig weer aan boord kwamen en we weer verder konden met het zeeklaar maken. De Boots vond trouwens wel dat ik lang was weggebleven. Maar we konden op tijd vertrekken. … … 

Artikelen:
– Foto, personeelsblad “De Wekker”, december 1960, blz. 7: PB-1960-12.pdf
– Tewaterlating van de “Main Lloyd”, personeelsblad “De Wekker”, augustus 1961, blz. 4 en 6-7: PB-1961-08.pdf
– Bij de voorpagina: Safety first!”, personeelsblad “De Wekker”, januari 1962, blz. 1-2: PB-1962-01.pdf
– Schip en Werf: 305-S&W.pdf

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam. 
–