Bouwnummer RDM-302, s.s. “Doelwijk”, 1963, tanker.

Foto boven: 28 september 1962. Plaatsing tandwielkast bij de bouw van het turbinetankschip “Doelwijk” van de Koninklijke Rotterdamsche Lloyd.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: N.V. Koninklijke Rotterdamsche Lloyd, Rotterdam. 
Tonnage: 31051 brt, 47000 dwt. 
Hoofdafmetingen: Loa = 231,48 m, Lpp = 221,89, m, B = 31,24 m, H = 15,70 m, d = 11,58 m. 
Voortstuwing: RDM Pametrada HD en LD stoomturbines, 16000 apk, schroef: 106 omw/min, snelheid: 16 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PDRF, IMO nummer: 5403233, klasse: Lloyd’s Register 100A1 “Carrying Petroleum in Bulk”. 

Historie:
De tewaterlating door mevrouw C.T.M. Steenberghe – Ausems vond op 12 oktober 1962 plaats. De overdracht van het schip was op 4 januari 1963. 
Op 4 januari 1963 vertrok s.s. “Doelwijk” vanuit Rotterdam, met gezagvoerder I.J.L. Risseeuw, in time charter varend voor Shell Tankers N.V. te Rotterdam. 
In 1970 naar Holland Bulk Transport N.V. met behoud van naam. 
In mei 1977 naar Nedlloyd Bulk B.V. te Rotterdam en herdoopt tot s.s.”Maaswijk”. 
Op 25 augustus 1978 te Curaçao overgedragen en herdoopt tot s.s. “Eptanissos”. 
In 1984 herdoopt tot s.s. “Dionissos”. 
Op 22 september 1985 gearriveerd voor de sloop in Pusan, Zuid-Korea. 

Citaten:
– www.kombuispraat.com (Jos Komen), 12-11-2011: 
… … Met de Nedgulf-tankers kwamen we de “Onoba”, de “Ondina” en de “Doelwijk” regelmatig tegen op de route van en naar de PG. Mooie indrukwekkende schepen, maar die schoorsteentjes … … Die O-tankers hadden van die zuurstokkies en de “Doelwijk” had een vreemd puntmutsje. … …

Artikelen:
– Verbeterde constructievormen, personeelsblad “De Wekker”, augustus 1962, blz. 4-5: PB-1962-08.pdf
– De tewaterlating van de “Doelwijk”, personeelsblad “De Wekker”, oktober 1962, blz. 1-3: PB-1962-10.pdf
– Oplevering “Doelwijk”, personeelsblad “De Wekker”, januari 1963. 8-9. PB-1963-01
– Schip en Werf: 302-S&W.pdf
– The Structure of British Industry – a Symposium, Cambridge University Press, 1958, deel 1, blz. 113: 
285-PametradaCambridge.pdf
– De Stoomtubine door W. Morée, blz. 228 t/m 237: 285-PametradaMoree.pdf
– Enige schoolnotities uit 1968 over de Pametrada stoomturbine van Harry G. Hogeboom: 285-PametradaNotities.pdf

Bronnen:
– Archief Piet Holswilder, Maassluis. 
– Stadsarchief Rotterdam.
Kombuispraat Theo Horsten, Griekenland. 
Kombuispraat Harry G. Hogeboom, Canada.