Bouwnummer RDM-291, s.s. “Moordrecht”, 1955, tanker, opdracht geannuleerd.

Foto boven: s.s. “Moordrecht” (1955), de bouw werd doorgeschoven naar De Schelde.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Stoomvaart Maatschappij “Nederland” (Phs. van Ommeren), Rotterdam. 
Tonnage: 19210 dwt. 
Hoofdafmetingen: L = 175,32 m, B = 22,58 m, d = 9,32 m. 
Voortstuwing: 2 Pametrada RDM stoomturbines van 8250 pk, snelheid 14,5 kn. 
Verdere gegevens: Opdracht geannuleerd. 

Historie:
Deze bouwopdracht bij de RDM werd, i.v.m. overbezetting door de tussengeschoven bouw van de “Rotterdam”, door de RDM geannuleerd. De bouw van de tanker werd in 1955 doorgeschoven naar de Koninklijke Maatschappij “De Schelde” N.V. in Vlissingen. Het schip werd voortgestuwd door een wel bij de RDM gebouwde Pametrada stoomturbine van 8250 pk. In de machinefabriek van de RDM was kennelijk nog wel wat ruimte over. Op haar beurt bouwde de Schelde de twee Parsons stoomturbines voor de “Rotterdam”. 
In 1968 werd het schip ondergebracht bij de Franse dochter van Phs. van Ommeren te Duinkerken, Frankrijk, en omgedoopt tot s.s. “Port Launay”. 
In 1975 werd s.s. “Port Launay” gesloopt bij Industrial y Comercial de Levante SA, Castellon de la Plana, Spanje. 

Artikelen:
– The Structure of British Industry – a Symposium, Cambridge University Press, 1958, deel 1, blz. 113: 
285-PametradaCambridge.pdf
– De Stoomtubine door W. Morée, blz. 228 t/m 237: 285-PametradaMoree.pdf
– Enige schoolnotities uit 1968 over de Pametrada stoomturbine van Harry G. Hogeboom: 285-PametradaNotities.pdf

Citaten:
– “Rotterdamsche Droogdok Maatschappij” door Evert van der Schee, blz. 77: 
… … Tja, dan komen we toe aan wat wel het mooiste bouwobject van de R.D.M. wordt genoemd. De bouw van de “Rotterdam” voor de Holland-Amerika Lijn. Het schip paste niet zonder meer in het bouwprogramma van de R.D.M. Er moest met de al reeds geboekte opdrachten worden geschoven. Na lang onderhandelen kwam het zelfs zover dat een tanker bestemd voor Van Ommeren werd doorgeschoven naar de Schelde. ……

Bronnen:
–  Archieven.nl
– Van Ommeren Shipping. 
Kombuispraat Theo Horsten, Griekenland.
Kombuispraat Harry G. Hogeboom, Canada.