Bouwnummer RDM-275, m.s. “Bakongan” (1), 1948, vracht-passagiersschip.

Foto boven: Het vracht-passagiersschip m.s. “Bakongan” (1948), gebouwd voor de Staat der Nederlanden.

Scheepswerf: RDM. 
Opdrachtgever: Bataviaschip, Staat der Nederlanden. 
Tonnage: 1331 brt, 707 nrt, 1805 dwt, 2844 twvp. 
Hoofdafmetingen: L = 68,75 m, B = 12,10 m, H = 5,39 m, d = 4,82 m. 
Voortstuwing: 2 tew 7 cilinder Atlas-Polar dieselmotor, 850 rpk, 900 apk, snelheid 9,5 kn. 
Verdere gegevens: Roepletters: PCRX, IMO nummer: 5180130. 
Accommodatie: 12 (later 24) hutpassagiers, 353 dekpassagiers en 53 bemanningsleden. 

Historie:
Haar zusterschepen waren m.s. “Batoela” (RDM-273) en m.s. “Bangaai” (RDM-274). De drie kielleggingen vonden op 3 januari 1946 plaats. 
In 1948 gebouwd in opdracht van de Staat der Nederlanden als m.s. “Bakongan” en in beheer gegeven bij de K.P.M. Volgens de Regeling Vlootreconstructie (september 1952) werd ze daarna overgedragen aan de K.P.M. te Batavia. 
Te water gelaten op 7 februari 1948. De doopplechtigheid werd verricht door mej. A.A. Muller, dochter van het hoofd van de Machinetechnische Dienst van de KPM. De proefvaart vond op 25/26 maart 1948 plaats en op 2 april 1948 werd het schip aan de Lloydkade in Rotterdam opgeleverd. Op 7 april 1948 vertrok het schip naar Tandjong-Priok, Nederlands Indië. 
Hiermee waren de eerste drie na-oorlogse opdrachten voor de RDM – reeds gegeven in juli 1945 – na 2 jaren en 9 maanden afgewerkt. 
Van september 1952 tot 1960 als m.s. “Bakongan” gevaren voor N.V. Koninklijke Paketvaart Maatschappij, Amsterdam. 
In 1960 verkocht en van januari 1960 tot 1964 als m.s. “Kali Mas” gevaren voor Metropole Lines Ltd., Panama. 
In 1964 verkocht en van 1964 tot 1965 als m.s. “San Blas” gevaren voor Transportes Maritimos de San Blas S.A., Panama. 
In 1965 verkocht en van 1965 tot 1966 als m.s. “Bona” gevaren voor Compania de Naviera Santos S.A., Panama. 
In 1966 als m.s. “San Blas” gevaren voor Compania de Naviera Santos S.A., Panama. 
In 1966 verkocht en van 1966 tot 1978 als m.s. “King Lion” gevaren voor King Line Pte.Ltd., Panama. 
Van 1978 tot 1981 als m.s. “King Lion” gevaren voor Guan Guan Shipping Pte. Ltd., Singapore. 
Van 1981 tot 1984 als m.s. “King Lion” gevaren voor King Line Pte. Ltd., Panama. 
In 1984 voor sloop verkocht aan National Shipbreakers Pte. Ltd. te Singapore. 
In januari 1985 aanvang van de sloop te Jurong, Singapore. 

Artikelen:
Schip en Werf.
– m.s. “Bakongan”, Personeelsblad “De Wekker”, maart 1948.
– m.s. “Bakongan”, Personeelsblad “De Wekker”, april 1948.

Bronnen:
Stadsarchief Rotterdam.
– Kombuispraat (Vaerderij).
– Archief Piet Holswinder, Maassluis.